یادداشت/معلمان نباید هزینه بی‌کفایتی ،ناکارآمدی و سوء مدیریت در تامین نیرو را بپردازند

آوای فرهنگی – حذف دوره دو ساله تربیت‌ معلم، دوره چهار ساله تربیت دبیر و دوران تحصیل مأمورین به تحصیل از سنوات بازنشستگی خلاف تعهدات و قانون است ؛ معلمان نباید هزینه بی‌کفایتی ،ناکارآمدی و سوء مدیریت در تامین نیرو را بپردازند…

روزگار عجیبی شده است که دبه درآوردن دولت در مورد تعهدات خود و حرکت به‌سوی بی‌قانونی در لوای قانون به روندی عادی در حال دگرگونی است تعهدات را یک‌طرفه لغو می‌کند و یادش نمی‌آید که همین نیروهای تعهد دبیری و آموزگاری دو برابر مدت تحصیل هرجایی که نیاز بود خدمت کردند چه سال‌هایی که در مناطق محروم و عشایری و یا در استانی دیگر از حداقل چهارتا هشت سال هفته‌ها و ماه‌ها از خانواده دور بودند و حتی یک تلفن هم برای آگاهی از وضعیت خانواده‌شان نبود ؛ حالا چه شده که بی‌کفایتی و ناکارآمدی و سوء مدیریت خود و عوامل اجرایی و تصمیمات غلط و عدم پیش‌بینی برای تأمین نیرو و وضعیت اسفبار و آنارشیستی موجود در سیستم آموزشی را که هر روز آشکارتر می‌شود به‌ پای رعیت خود هزینه می‌کنند و بی‌اخلاقی در وفای به عهد که بر خواسته از دین مبین اسلام است را زیر پا می‌گذارند و آموزش بی‌اخلاقی را از سطح کلان و در حد اعلای خود به معلمین آموزش می‌دهند.

در تاریخ ۲۷ / ۱۰ / ۹۶  طی نامه شماره ۱۳۵۷۱۶ / ۵۰۷۰۰ رئیس‌جمهور لایحه ” اصلاح و دائمی نمودن قانون خدمات کشوری ” را که سازمان برنامه‌ و بودجه پیشنهاد کرده تقدیم رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نموده است که در بندهایی از این لایحه دولت تعهدات خود به همکاران تعهد دبیر و تربیت‌ معلم را لغو نموده است.

دربند ۵۱ و در اصلاح ماده ۱۰۵ تبصره دو این موضوع آمده:

دوران تحصیل که به‌صورت تعهد خدمت قبل از استخدام یا حین خدمت در اوقات اداری در مقاطع رسمی آموزشی یا معادل آن توسط کارمندان طی شده یا می‌شود ” جزء سابقه خدمت برای بازنشستگی منظور نمی‌گردد ” حکم مندرج در قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش‌ و پرورش (مصوب ۱۳۶۹) از این‌ جهت فاقد اعتبار است.

بنابراین در صورت تصویب این بند سنوات دوره دو ساله تربیت‌ معلم، دوره چهار ساله تربیت دبیر، دوران تحصیل مأمورین به تحصیل از سنوات بازنشستگی حذف خواهد شد ؛ به‌ عبارت‌ دیگر این دسته از همکاران دیرتر بازنشسته می‌شوند.

به زبان ساده‌تر در پشت تصویب این بند افزایش زمان بازنشستگی از ۳۰ سال به حداقل ۳۲ سال برای فارغ‌التحصیلان کاردانی از تربیت‌معلم و ۳۴ سال برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی از دانشگاه‌ها خواهیم بود و عملاً زمزمه افزایش زمان بازنشستگی از ۳۰ به ۳۵ سال به واقعیت خواهد نشست در عمل این تبصره سنوات کاری جهت بازنشستگی افراد بالا رفته و دیرتر بازنشسته خواهند شد.

همچنین در صورت تصویب این بند عملاً مزایای دوره‌های تربیت‌ معلم و دبیر که شروع سنوات بازنشستگی از آغاز تحصیل بود، از بین خواهد رفت؛ و در درجه اول باید منتظر عواقب این تصمیم برای کاهش انگیزه داوطلبان دانشگاه فرهنگیان برای شغل مقدس معلمی بود.

و اما سخنم با هیئت دولت و نمایندگان مجلس :اربابان حوزه مجریه و مقننه

ما رعیت شما گردنمان از مو باریک‌تر است و خلف وعده و زیر پا گذاشتن تعهدات در لوای قانون جدید (چه تصویب شود یا نشود) و ظلم اربابان به رعیت را هرگز فراموش نخواهیم کرد و ضرب‌المثل ” آه مظلوم به سوهان ماند گر خود نبرد برنده را تیز کند ” یادآورتان می‌شوم.

و سخنم با همکاران ارجمندم؛

همکاران گرامی سرمای زمستان بی‌عدالتی سوزناک است و ظلم اربابان بی‌پایان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که ریاست آن را آموزگاری از جنس خودمان در دست دارد و عوامل و انصارش که وزارت را قبضه کرده‌اند دست تبری شده‌اند که قصدشان نابودی جنگل است و از ماست که بر ماست اما اتحاد و یگانگی رمز موفقیت است ؛ لذا پیشنهاد بنده حقیر آن است که کمپین‌هایی را جهت آگاه‌سازی در سطح محلی و ملی در فضای مجازی راه‌اندازی نمایند و از سوی دیگر با رایزنی با نمایندگان محترم خود در مجلس شورای اسلامی که تعداد بسیار زیادی از آنان همکاران فرهنگی در مجلس شورای هستند با توکل بر خدا و برای حذف بند مذکور و بندهای دیگری که خلاف تعهدات دولت است آگاه‌سازی نموده و از عواقب مترتب بر تصویب این موارد جلوگیری شود.

«الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» حکومت ممکن است با کفر پایدار بماند ولی با ظلم، پایدار نمی‌ماند. امام علی (ع)  . /صدای معلم

کرامت رنجبر دستنایی/ دبیر و دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید