آنچه موافقان و مخالفان وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش گفتند/سخنان بطحایی در دفاع از برنامه هایش

آوای فرهنگی – بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس با سخنان نمایندگان موافق و مخالف شروع شد و پس از آن سیدمحمد بطحایی از برنامه های خود دفاع کرد…

به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ،در نشست علنی بعد ظهر امروز سه‌شنبه۲۴مردادماه نمایندگان مجلس به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی پرداختند. در ابتدا موافقان و مخالفان با حضور در جایگاه به ارائه نظرات خود مبنی بر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند و پس از آن سیدمحمد بطحایی وزیرپیشنهادی وزارت آموزش و پرورش سیدمحمد بطحایی از برنامه های خود دفاع کرد.

معلمان از سختی های فراوانی رنج می برند در برنامه وزیر پیشنهادی به آن اشاره نشده است

قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمرتین و تاثیر گذارترین وزارت خانه ها وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان گفت: معلمان از سختی های فراوانی رنج می برند که انگیزه آنان را به حداقل رسانده اما در برنامه وزیر پیشنهادی به آن اشاره نشده است.

جاسمی با انتقاد از فضای سیاسی در آموزش و پرورش، گفت: آنهایی که شایسته بودند را خانه نشین و بازنشسته کردند که وزیر جدید باید به این وضعیت رسیدگی کند.

نماینده مردم کرمانشاه بر پیگیری و تعیین تکلیف معلمان حق التدریس تاکید کرد و گفت: یک فردی که در آموزش و پرورش تربیت شده بود با تحولات دولت نه تنها به عنوان یک معلم ساده از او استفاده نکردند بلکه به عنوان انباردار از او استفاده کردند. لذا فضای سیاسی در آموزش و پرورش همه را خفه کرده است. آنهایی که شایسته بودند را خانه نشین و بازنشسته کردند که وزیر جدید باید به این وضعیت رسیدگی کند.

وی خطاب به وزیر گفت: اجازه ندهید افرادی سودجود در آموزش و پرورش رخنه کنند لذا توفع دارم این برادر عزیزم اگر رای آوردند شرایط و بستری را فراهم کند که دانش آموزان ما به جایگاه مهم برسند.

بطحایی فردی کارآمد و باتجربه است

فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی درموافقت با وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش گفت:کمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش یکی از دغدغه های مدیران بالای این وزارتخانه است‌، همچنین نداشتن یک نقشه راه مشخص، نبود آمار واقعی از بازی‌های آموزشی کشور و … همگی عزم ملی می‌طلبد و باید وزیری کارآمد و باتجربه در این وزارتخانه منصوب شود.

وی افزود: آقای بطحایی کارنامه موفقی در گذشته در حوزه آموزش و پرورش داشته است،‌ساماندهی حقوق و دستمزد معلمان زمانی که آقای بطحایی مدیر مالی وزارت آموزش و پرورش بود،‌اتفاق افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای بطحایی به رفاه فرهنگیان و در اختیار گذاشتن اماکن تفریحی برای فرهنگیان کشور توجه داشتند و نظام رتبه‌بندی معلمان را نیز ایشان در مرحله اول به خوبی اجرایی کردند.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان  وزارتخانه مهم و بنیادی، ابرمرد و ژنرال می‌خواهند

محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: فرهنگیان قشری هستند که آینده مملکت و آینده فرزندان ما در دست آنهاست، اما در سختی زندگی می‌کنند، این قشر نه تنها برای آینده شغل و جهیزیه فرزندانشان مشکل دارند، بلکه در حداقل‌های زندگی‌شان نیز مانده‌اند و این مسئله به آن معنی است که وزرای قبلی موفق نبوده‌اند.

وی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه مهم و بنیادی، ابرمرد و ژنرال می‌خواهد. جناب آقای بطحائی! آیا شما آن ابرمرد و ژنرال هستید؟ آیا برنامه های جنابعالی پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورشی که امروز در بحران به سر می‌برد است؟ امروز وزارت آموزش و پرورش در بحرانی‌ترین شرایط است، آیا برنامه‌ای برای این شرایط دارید؟

بیگلری گفت: آموزش و پرورش وزیری می‌خواهد که به سهم‌خواهی‌ها، باندبازی‌ها و افرادی که فساد چند میلیارد تومانی را در صندوق ذخیره فرهنگیان به بار آورده‌اند، کلمه نه بگوید. جناب بطحائی! آیا شما آماده هستید این مسائل را اصلاح کنید؟ انتظار داریم نسبت به بحث صندوق ذخیره فرهنگیان شفاف‌سازی کنید و در این موضوع مهم که نمایندگان و فرهنگیان بسیار آن را مهم می‌دانند، شفاف‌سازی داشته باشید.

وی افزود: جناب بطحائی! شما که معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بودید، آیا خود را به جای افرادی گذاشتید که با حقوق یک میلیون و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان که بسیاری از آنها حتی مستأجر هستند چگونه زندگی می‌کنند؟ آیا زمانی که معاون پشتیبانی بودید، خود را جای معلمانی گذاشتید که پس از هزینه و وقت گذاشتن، مدرک تحصیلی گرفتند ولی مدرک‌شان اعمال نشد؟ آیا راه‌حلی برای مشکل فرهنگیان دارید؟ آیا برنامه‌ای برای حل آن مشکل به ظاهر ساده اما مهم دارید؟ آیا برنامه‌ای برای پاداش پایان سال فرهنگیان، بیمه طلایی، صندوق ذخیره فرهنگیان، افزایش حقوق و تهیه مسکن و ارتقاء معیشت فرهنگیان، وضعیت نیروهای قراردادی، پیمانی، حق التدریس، پیش‌دبستانی، نهضتی، آموزش‌دهنده دارید؟ آیا برنامه‌ای برای تجهیزات آزمایشگاه‌ها، هنرستان‌ها و ساخت مدارس در مناطق محروم و افزایش سرانه به خصوص سرانه مدارس شبانه‌روزی که سرانه آنها یک‌هزار تومان است، دارید؟

نماینده سقز و بانه در مجلس گفت: آیا می‌دانید حقوق معلمان روستایی هیچ افزایشی نداشته است؟ وضعیت مدارس روستاها و مناطق محروم بسیار نگران‌کننده است، حدود ۳۰ درصد کلاس‌های درسی در مناطق محروم باید هر لحظه منتظر حادثه شیرآبادی دیگر باشیم، آیا به آن اندیشیده‌اید؟ وقتی به پیشنهاد وزیر شدن بله گفته‌اید به این مسائل فکر کرده‌اید؟

وی افزود: انتظار دارم در سفر دولت به مناطق محروم، سرزده از مدارس بازدید شود تا بدانید فرزندان شما در مدارس چه می‌کشند و در چه مدارس تخریبی درس می‌خوانند.

بیگلری گفت: آیا خبر دارید مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق گرفتارند و از جیب خودشان پول آب و برق را پرداخت می‌کنند؟ آیا می‌دانید مدیران مدارس برای کارهای خدماتی مدارس مشکل دارند و ۸۰ درصد کمبود در نیروهای خدماتی وجود دارد؟ آیا می‌دانید فرق حقوق مدیران آموزش و پرورش، رؤسای آموزش و پرورش و مدیران مدارس با معلمانشان به اندازه ۶ ساعت اضافه تدریس است و انگیزه چندانی ندارند؟ آیا برای افزایش حقوق مدیران آموزشی فکری کرده‌اید؟

این نماینده مجلس گفت: آیا برای الزام شایسته‌سالاری، ساختار مشخصی دارید؟ در آموزش و پرورش که شما معاون آن بودید، از اهل سنت هیچ بهره‌گیری نشده و حتی یک مدیرکل از اهل سنت در وزارت آموزش و پرورش نداریم. در این راستا چه قولی می‌دهید؟ اهل سنت و شیعه کردستان با جمعیت ۷۳ درصدی انتظار داشتند در کابینه روحانی از آنها در سطح وزیر و معاون وزیر استفاده شود.

بیگلری گفت: آیا خبر دارید دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی است؟ آیا خبر دارید رشته‌ها تقلیل پیدا کرده است و اکثر نمایندگان مجلس از این دانشگاه ناراضی هستند؟ جالب‌تر اینکه دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره می‌شود، اگر این فرد لیاقت نداشت چرا عزلش نکردید و اگر لیاقت دارد چرا بعد از چهار سال حکم سرپرستی دارد؟ حکم سرپرستی پس از چهار سال قابل توجیه نیست. مطمئنم در این مدت که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودید، با کمبود بودجه آشنا شدید. آموزش و پرورش مشکل بودجه دارد، چه برنامه‌ای دارید؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان یک معلم می‌گویم در این شرایط وزیر آموزش و پرورش شدن دل و جگر شیر می‌خواهد.

بطحایی اهل تعامل و دارای سوابق کاری درخشان است

محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد در موافقت با وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش گفت:اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، این امر نیازمند عزم ملی است به این معنا که همت و حمایت همگان، نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بودجه و همه دستگاه‌های کشور را می‌طلبد.

نماینده  خرم‌آباد در مجلس تأکید کرد: برخی نمایندگان مجلس طی چند روز گذشته از بنده درباره آقای بطحایی سوال می‌کردند و می‌خواستند بدانند دولت چه مقدار از وی حمایت خواهد کرد چرا که ما نیازمند تحول در این وزارتخانه هستیم و به صحبت‌های آقای روحانی نیز اعتماد می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مردی با اخلاق، اهل تعامل و دارای سوابق کاری درخشان است، او از مدرسه و کلاس درس کار خود را آغاز کرده و امروز به مدیری کارآمد و باتجربه تبدیل شده است.

رد پایی از بطحایی در تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: وزارت آموزش و پرورش حساس‌ترین وزارتخانه است که کوچکترین اشتباه در آن بزرگترین خسارات‌ها را در پی دارد زیرا ۱۳ میلیون دانش آموز همانند رودی در جریان هستند که زمان اجازه توقف آن را نمی‌دهد لذا نباید کمترین خطایی در آن صورت گیرد.

ایشان تنها وزیری است که همه عمر خود را در این وزارتخانه صرف کرد و تلاش بسیار زیادی برای کسب تجارب مختلف به کار گرفت؛ حال به نظر می‌رسد با انتخاب ایشان به عنوان وزیر آموزش و پرورش شاهد کمترین اشتباهات در این وزارتخانه باشیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، معلم، مدیر و کارشناسی کارآزموده است و به بسیاری از قوانین تسلط کامل دارد؛ اگر نگاهی به برنامه پیشنهادی وی بیندازیم متوجه خواهیم شد که در برنامه‌های ایشان توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه وجود دارد.

امروز هم رئیس جمهور وعده داد که به حوزه آموزش و پرورش کمک کند تا مشکلات این وزارتخانه رفع شود این در حالی است که مجلس نیز کمیته‌ای تشکیل داده تا با همکاری این وزیر بتوان بسیاری از معضلات فرهنگیان را رفع کرد.

بازنشستگان فرهنگی و دستمزد ناچیز معلمان ابتدایی از جمله مواردی است که امروزه فرهنگیان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وزیر آموزش و پرورش در برهه ای از زمان مدیر واحد آموزشی بوده که قطعا نسبت به سرانه مدارس حساس است از سوی دیگر وی در اوایل انقلاب مدیر پرورشی بوده که می تواند دغدغه این حوزه را نیز درک کند.

ساماندهی نیروی انسانی نیز از دیگر موارد اشاره شده در برنامه های وزیر پیشنهادی است.

بعد از رأی اعتماد به وزیر گزارش تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان را به هیأت رئیسه تحویل داده تا نسبت به آن رسیدگی صورت گیرد اما ناگفته نماند که در این گزارش هیچ رد پایی از تخلفات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد.

ازخانواده آموزش وپرورش هستم / ازنوبخت قول تمام وکمال گرفتم و ایشان قول مساعد دادند که همکاری تمام با آموزش و پرورش داشه باشند

سیدمحمدبطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه طی سخنانی گفت: متفخرم بعد از انتخابات باشکوه ریاست جمهوری با مشارکت بیش از ۴۳ میلیون شرکت کننده، رئیس جمهور محترم به بنده به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد کرده و بنده را برای این مسئولیت سترگ انتخاب کردند.

وی افزود:امیدوارم با لطف الهی و جلب رأی اعتماد شما نمایندگان محترم بتوانم به جامعه تعلیم و تربیت با فرصتی که در اختیارم قرار می‌دهید کمک کنم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: بنده پس از سه دهه خدمت و افتخار حضور در نظام تربیت از نقش ارزشمند معلمی تا معاونت وزیر از سوی رئیس محترم جمهور برای تصدی مسئولیت خطیر آموزش و پرورش معرفی شدند و این دعوت خطیر را در شرایطی پذیرفتم که به دلیل اندوخته گذشته خود از زوایای پیدا و پنهان آموزش وپرورش اطلاع دارم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم گفت: بنده می‌دانم با انبوهی از مشکلات و مسائل نظام آموزشی روبرو هستیم و مدیران وزارت آموزش و پرورش با چه مسائلی روبرو هستند که اگر نتوانیم راه حل مناسبی برای آن پیدا کنیم کل نظام و حاکمیت را دچار مشکل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ما در کشور معلمان صبور، با انگیزه و زحمت کش داریم که کلیدی ترین رکن نظام آموزشی کشور هستند و معتقدیم انجام هر تحولی به عزم راسخ آنها بستگی دارد.

وی گفت: معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم آینده ما را غافلگیر می‌کند و باید در مواجهه با آینده مسیر و روشی درست، اصولی و منطقی را با مشارکت همه اهالی درگیر با تعلیم و تربیت در پیش گرفت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم تصریح کرد: رویکرد آینده پژوهانه مورد نیاز امروز کشور در حوزه آموزش و پرورش است و برنامه های خود را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی منطبق بر سند تحول بنیادین قرار داده‌ام.

بطحایی گفت: توسعه عدالت آموزشی را از محورهای دیگر برنامه های خود قرار دادم و در کنار آن توسعه حرفه‌ای معلمان در کنار بهبود منزلت و معیشت آنان به عنوان عاملی موثر در رشد و افزایش تأثیرگذاری تعلیم برخود درنظر گرفتم.

وی در ادامه افزود: ۱۱ هدف محوری بنای برنامه اصلی خود در وزارت آموزش و پرورش قرار دادم و مهمترین محور آن حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و توجه به استلزامات اجرایی آن است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم گفت: توجه به نیروی انسانی توانمند و توسعه فرهنگ تعلیم و تربیت، پرورش و تربیت بدنی از دیگر برنامه هایی است که بنده آن را مورد توجه قرار داده ام.

وی توسعه عدالت آموزشی و تربیتی را مورد توجه قرار داد و خطاب به نمانیدگان مجلس گفت:‌  برنامه پیشنهادی من را مطالعه کنید و نظرات خود را در این زمینه برای اصلاح و تکیمل آن تذکر دهید.

وی ضمن تشکر از نمایندگان موافق و مخالف خود اظهار داشت: نمانیدگان مخالف مسائل و مشکلاتی را در آموزش و پرورش ارائه کردند که برای برخی از آن مشکلات برنامه‌هایی پیش‌بینی شده وبرای برخی دیگر متناسب با آن را دولت پیش‌بینی و به اجرا درخواهد آورد.

بطحایی ادامه داد: باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. سیاست‌زدگی و سهم‌خواهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه می‌کند. هرچیزی که آموزش و پرورش را دچار حاشیه کند به ضد این وزارتخانه تبدیل خواهد شد.

وی افزود:با تجریه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آوردم تمام تلاش خودم را برای ارتقای منزلت جایگاه معلمان که به عنوان اصلی‌ترین عامل در تحول نظام آموزش و پرورش هستند به کار خواهم گرفت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درپایان گفت: از شخص آقای دکتر نوبخت قول تمام وکمال گرفتم و ایشان با بزرگواری قول مساعد دادند که همکاری تمام با آموزش و پرورش را برای اجرای برنامه‌های این وزارتخانه داشه باشم. با قولی که از آقای نوبخت گرفتم در پیشگاه شما نمایندگان عرض می‌کنم ایشان فرمودند در این دوره از حیث اعتبارات و برنامه‌ها بهترین دوره آموزش وپرورش خواهد بود. امیدوارم شایستگی بنده برای تصدی این وزارتخانه مورد تایید شما قرار گیرد. آنچه که شما تشخیص خواهید داد مناسبت‌ترین تشخیص است.

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید