بی‌اطلاعی آموزش و پرورش از آمار دقیق کودکان بازمانده از تحصیل/ سیستان و بلوچستان و کرمان در صدر آمار خوداعلامی

آوای فرهنگی – عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیشترین آمار کودکان بازمانده از تحصیل را مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی و حتی تهران دانست…

به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ، فاطمه سعیدی عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل در کشور، گفت: متأسفانه در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش هم به عنوان متولی کار، آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل ندارد و این کودکان شامل پسران و دخترانی می‌شود که گستردگی آنان شامل اکثر استان‌های کشور می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اخیرا آماری از سوی آموزش و پرورش اعلام شده که البته بر اساس مراجعه کنندگانی است که می‌خواهند این کودکان را در مدارس ثبت نام کنند و با استناد به این آمار، دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل وجود اتباع بیگانه در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل نیز  آمار بالایی دارند؛ با این حال این وزارتخانه آمار دقیقی از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل اعلام نکرده است.

سعیدی با بیان اینکه اکثر این کودکان به دلیل نداشتن شناسنامه و هویت از تحصیل بازمانده‌اند‌، گفت: طی جلسه‌ای که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزارت کشور در این خصوص داشت مقرر شد که مسئولان وزارتخانه در هفته جاری با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات تکلیف تحصیل این کودکان بدون شناسنامه را مشخص کنند.

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بر اساس صحبت‌هایی که در کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شد مقرر است برای این کودکان "برگ هویت" صادر شود تا به مدارس معرفی شوند و از این طریق کار ثبت نام این کودکان انجام و تا زمانی که شناسنامه و مدارک اصلی آن‌ها تکمیل شود، مشغول به تحصیل شوند.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از کودکان بدون شناسنامه و بازمانده از تحصیل اتباع افغان هستند، ادامه داد: این کودکان در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی و حتی تهران حضور دارند و بدون شناسنامه و هویت رها شده‌اند.

فقر عامل دوری از تحصیل کودکان در حاشیه‌ تهران

سعیدی اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌های کودکان بدون شناسنامه از ترس اینکه مبادا برای خودشان و کودکانانشان مشکل ایجاد می‌شود، آن‌ها را به مدارس نمی‌فرستند.

عضو فراکسیون زنان مجلس بی‌توجهی به کودکان بدون شناسنامه و عدم تحصیل آنان را موجب بروز آسیب‌های مختلف اجتماعی در جامعه دانست و گفت: حتی ممکن است برخی از این کودکان شناسنامه‌دار و دارای هویت باشند و عامل دوری آن‌ها از تحصیل فقر باشد.

وی اضافه کرد: متأسفانه در حاشیه‌های تهران شاهد چنین پدیده‌هایی هستیم که کودکان پسر و دختر به دلیل کار کردن از مقوله تحصیل باز می‌مانند.

سعیدی با یادآوری اینکه با پر رنگ‌تر شدن فضای مجازی در دنیای امروز همگان شاهدیم که عدم آموزش به کودکان می‌تواند آن‌ها را دچار چه آسیب‌هایی کند، افزود: زندگی در محیط سالم و اجازه تحصیل، حقی شهروندی برای تمام کودکانی است که در کشور ما تحصیل می‌کنند.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد که کمیسیون متبوعش به کمک و یاری دولت اجازه نخواهد داد که هیچ کودکی به بهانه‌های مختلف از جمله نداشتن شناسنامه، فقر و دیگر مسائل از تحصیل باز بماند./خانه ملت

انتهای پیام

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید