آوای فرهنگی – وزیراسبق آموزش و پرورش گفت: وضعیت آموزش و پرورش را خیلی مناسب نمی بینم و خیلی هم دنبال این نیستم که وزیری خوب یا بد کار کرد، اما وضعیت معلمان الان وضعیت مطلوبی نیست…
به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه این هفته دست خط حضور یافت .
آنچه در ادامه می خوانید مطالبی هست که وی درخصوص آموزش و پرورش گفت:
سند۲۰۳۰
آقای وزیر اسبق! این سند ۲۰۳۰ چه بود که رهبر انقلاب اینقدر مقتدرانه و مدبرانه جلوی این ایستادند و اجازه ندادند؟
این ریشه دارد. به یاد دارید آن زمانی که سند تحول بنیادین را مصوب میکردیم؟ عدهای آن موقع مخالفتهایی داشتند. دو تفکر وجود دارد، یک تفکر در کشور وجود دارد که میگوید ما باید تعلیم و تربیت خود را مبتنی بر آیات قرآنی انجام دهیم، البته معنا این نیست که از تجربه دنیا استفاده نکنیم. از تمام تجربیات دنیا هم استفاده بکنیم. نه از محتوای دنیا، بلکه تجربیات و روشهایی است که رفتهاند.
برخی اعتقاد دارند ما باید از دنیا کمک بگیرم حتی در محتوا باید چنین کنیم. ما وزارت آموزش و پرورش رفتیم و ۲۴ ماه ایستادیم و ۸ ماه در شورای آموزش عالی آموزش و پرورش و ۸ ماه در کمیته سه جانبه آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ۸ ماه هیچ کاری را به دست نگرفت، دو هفته جلسه را هفتهای یک بار کرد تا این را مصوب کند. قانون شد.
مقام معظم رهبری گفتند ۱۴۱ راهکار است که همه باید اجرا شود و این نسخه شفابخشی است. ما شروع به اجرای آن کردیم. این که می گویند ۲۰۳۰ یعنی از ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ است. ۱۵ ساله است. ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ هم سند دیگری بود.
گفتند چطور آن ۱۵ سال بخشی از آن را اجرا کردید؟
احسنت، آن سند این بود که دخترها باید مدرسه درس بخوانند. نباید به خاطر جنسیت ظلم شود و دختران به مدرسه نروند. من آنجا صحبت کردم که ما جزو ۶ کشور پیشرفته دنیا هستیم که تعداد دختران ما در دانشگاه ها و مدارس از پسران دارند پیشی می گیرند. متاسفانه وقتی ۲۰۳۰ آمد ۳۰ کمیته برای آن تشکیل می شود، در ۳۰۰ صفحه آماده می شود.
در ۳۰۰ صفحه به عنوان سند ملی آموزش آماده کرده اند. مثلا ما در سند تحول بنیادین می گوییم دانشآموز را باید به شکلی تربیت کنید که حقوق شهروندی بیاموزد، خداجو باشد، ایثارگر باشد، جهادگر باشد، راستگو و درستکار باشد. آن آمده این را چطور نوشته است؟ ایثارگر و جهادگر را برداشته است. نوشتند حقوق شهروندی را بداند، صادق باشد و این گونه اصلاح کردند.
یعنی سند تحول ما را با ۲۰۳۰ مطابقت دادند. نه این که ۲۰۳۰ را با سند تحول ما مطابقت دهند. اصلا چه نیازی به این هست؟ ما سند ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را رهبر انقلاب دو سال از ما در روز معلم تشکر کرد. وقتی ما این را پذیرفتیم این تا ۲۰۳۰ دنباله دارد. هر بخشنامه و هر چه که در یونسکو مصوب شود ما باید آن عینا اجرا کنیم.
حذف درس هایی همانند حسین فهمیده هم در این چارچوب بود؟
من نمی توانم بگویم در این راستا بود، من می گویم اصلا ۲۰۳۰ را بخشنامه ندانید بلکه ۲۰۳۰ یک تفکر است.
برای بسیاری سوال است که چرا دستگاه های مسئول و ناظر همانند مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تا این اندازه باید ضعیف عمل کنند که کار به رهبری برسد؟
کاملا حرف درستی است. گلایهمندی باید باشد، هم از مجلس و هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی باید گله کرد.
می دانستند؟ قطعا می دانستند.
بله. من که می دانستم، شهریور ماه سال قبل این کار انجام شد و من متوجه شدم و زنگ زدم و پیگیری کردم. در ماده ۶۳ برنامه ششم این را آورده ایم. در ماده ۶۳ برنامه ششم نگاه کنید نوشتیم وزارت آموزش و پرورش مکلف است فقط سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند و چیز دیگری را نمی تواند اجرا کند. من اسم نبردم ولی می دانستم. قانون برنامه ششم ۲۰۳۰ را منع کرده است.
قانون می گوید این را اجرا نکنید. اجرا کردیم. تخلف است.
الان سند تحول چه میزان اجرا شده است؟
ما مجتمع های آموزشی روستایی درست کردیم و برای همین تفکر سند تحول بنیادین بود که یکی یکی دارد تعطیل میشود، قلب سند تحول بنیادین دانشگاه فرهنگیان است. هر سال باید ۳۰ هزار دانشجو بگیرد تا بتواند معلمانی پرورش دهد که در نهایت مردم راضی باشند. یعنی بعد از ۱۵-۱۰ سال به جایی برسیم که در ابتدایی فقط فوق لیسانس ابتدایی تدریس کند. نه این که هر رشته ای باشد.
دیگر معلم حقالتدریس نداشته باشیم. اما امروز دانشگاه فرهنگیان ۴ هزار دانشجو می گیرد. یک راه میانبر و انحرافی زدند و باز رشته های دبیری در دانشگاههای گوناگون ایجاد کردند. گزارش این است که دانشگاه فرهنگیان توان ندارد. من به عنوان یک کارشناس اعلام می کنم دانشگاه فرهنگیان ظرفیت ۳۰ هزار دانشجو را دارد، ساختمان و امکانات و پول هم مگر چقد رپول می خواهد؟ ۲۰۰ میلیارد؟ ۳۰۰ میلیارد؟ این رقم پولی است که دولت نخواهد بدهد؟
یک مصداق ۲۰۳۰ این است که دانشگاه های مدارس دولتی تضعیف شود.
مدارس غیرانتفاعی و خصوصی سازی
شما یا خانواده تان مدرسه غیرانتفاعی دارید؟
خیر.
امتیاز آن را هم ندارید؟
خیر.
عضو هیات مدیره هم نیستید؟
خیر. من در طول زندگی خود نه خودم و نه فرزندانم و نه پدرم و برادرانم یک ریال کار اقتصادی نکردیم.
چرا مدارس باید این طور باشد که پدر و مادران برای اینکه خیالشان راحت باشید، سالانه باید حداقل ۲۰-۱۰ میلیون خرج کنند تا بچه ها در مدارس غیرانتفاعی درس بخوانند؟
شما بگویید چرا این طور نباشد؟ نمی خواهم الان را بگویم، وزارت خانه در یک زمانی تمام قدرت و توان خود را به کار می گیرد-البته مدارس دولتی خیلی خوبی داریم-تا مدرسه غیرانتفاعی باشد و اکثر مسئولین خود مدرسه غیردولتی می گیرند چرا این طور نباشد؟
الان چه تعدادی از مسئولین آموزش و پرورش در دولت های مختلف الان غیرانتفاعی دارند؟
به من اجازه دهید نگویم ولی آمار وحشتناک است.
خب بگویید.
نمی شود. تا جایی که من می شناسم غیرانتفاعی دارند. من کسانی که ندارند را خیلی نمی شناسم.
من می خواستم بگویم بالای ۵۰ درصد است که ظاهرا خیلی بیشتر از این حرف ها است.
البته آنهایی که خیلی مهم هستند! بقیه معلمان عزیزی هستند که مدرسه غیردولتی راه انداختهاند و پولش را هم ندارند…
پولی که می گیرند معلوم نیست کجا می رود.
من میشناسم که ۱۱-۱۰ میلیون را در مقطع ابتدائی برای یک دانش آموز دریافت می کردند و به معلم نهایتا ۹۰۰ هزار تومان پرداخت می کردند.
جالب است که ۱۲۰ هزار نفر داریم که در مدارس غیردولتی کار می کنند و جزء زحمتکشان هستند و بدترین وضعیت ها را دارند.
چه کسی باید نظارت کند؟
آموزش و پرورش.
واقعا افسارگسیخته شده است.
دو سال قبل چه اتفاقی رخ داده بود؟ چند هزار کلاس درس را در شهریور ماه مدیر مدرسه در تهران با تعدادی ۱۵-۱۰ کلاس در حالی که بچه ها ثبت نام کرده بودند و مدرسه دولتی بود همه را اخراج کردند و گفتند به مدارس دیگر بروید و در نهایتا به کس دیگری اجاره دادند.
این خصوصی سازی منظورتان است؟
بله.
زمان شما که نبود؟
استغفرالله! من ضد این حرکت هستم.
من به یاد دارم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتند به شهرداری ها واگذار کنند و شما مخالفت کردید.
آقا حذف کردند. جزو سیاست های کلی بود و وقتی خدمت آقا بردند ایشان حذف کردند. من در مجمع حضور داشتم. خصوصی سازی به این شکل بود که یکسری از مدارس را به شهرداری ها بدهیم. من مخالفت کردم و گفتم شوراها و شهرداری ها یک روز دست چپ و یک روز دست راست است. تعلیم و تربیت را نمی شود یک روز دست چپ و روز دیگر دست راست بدهید.
من می خواهم بگویم در امریکا و کانادا و در فرانسه بررسی کنید که چه تعداد مدرسه ابتدائی را به بخش خصوصی دادند؟ می گویند ما هرگز نمی دهیم. این فرد می خواهد فردا رئیس جمهور مملکت شود و مملکت من را اداره کند. من می گویم مسکن را به بخش خصوصی بدهید. کارخانه ها و مخابرات را به بخش خصوصی بدهید.
ربطی ندارد که مدرسه دولتی را به بخش خصوصی بدهند. خودشان ایجاد کنند.
البته هیچ مخالفتی با ایجاد مدرسه غیردولتی ندارم.
ولی مدرسه دولتی را واگذار کردند.
میدانید این چه ضرری می زند؟
با چه شرایطی واگذار می کنند را هم بگویید. به چه کسانی واگذار می کنند؟ هنوز هم واگذار می کنند؟
خیر. مجلس لغو کرد. مجلس لغو کرد، اما ۱۵-۱۰ هزار از افراد روی دست آموزش و پرورش مانده است.
به چه کسانی واگذار کرده بودند؟
ان شاالله به کسانی که از آنها آزمون گرفته شد و بررسی شدند.
با چه شرایطی بود؟
ببینید؛ مثلا شما یک مدرسه غیرانتفاعی درست کردید و یک خانه دو طبقه خود را مدرسه غیردولتی کردید. حیاط هم ۱۰۰ متر است. وام هم گرفتید. هر روز هم باید بازپرداخت داشته باشید. کنار شما هم ۴ هزار متر حیاط را یکجا به این آقا داد که به عنوان اجاره است.
با چه قیمتی است؟
با قیمت بسیار پائین است. پول هم از مردم می گیرند.
چه درصدی از قیمت روز است؟
مشخصا می گویند به ازای هر دانش اموز این میزان است.
قیمت روز منظورم است.
دولت هیچ چیزی نمی گیرد. دولت یک چیزی هم می دهد. دولت از او پول نمی گیرد. می گوید ۵۰۰ دانش اموز را به شما می دهم و این دانش آموزان برای ما هرکدام دو میلیون تومان تمام می شود و من به ازای هر کدام ۵۰۰ هزار تومان هم می دهم. پول از او نمی گیرد. آن کسی که آنجا می رود از اول تا آخر کیف می شود. کسی که مدرسه غیردولتی درست کرده است زحمت می کشد. باید وام پرداخت کند. این می آید آن مدرسه غیردولتی را هم نابود می کند.
حالا این مهم نیست. یک مدرسه را کمیسیون آموزش بررسی کرد و به من گفت. ۴۰ کارمند را خودش وارد کرده است. از دیپلم تا لیسانس را بدون آزمون وارد کرده است. فک و فامیل خود را وارد مدرسه و دبیرستان می کند. ۵ سال بعد همین ۴۰ نفر، ۴۰ نفر، ۴۰ نفر ناگهان ۲۰ هزار نفر می شوند. مجلس یک دوفوریتی می دهد استخدام شان می کند.
نظام رتبه بندی معلمان
مهم ترین توصیه شما به وزیر آموزش و پرورش بعد از خودتان اجرای نظام رتبه بندی معلمان بود. این نظام چه می کند؟
نظام رتبه بندی معلمان تعریفی برای معلمان می کند که جایگاه علمی معلم را تعریف می کند. مهندسی نیروی انسانی را تعریف می کند. بعد از ۱۵ سال این اتفاق می افتد که در ابتدایی هیچ معلم غیر ابتدائی گیر نمی آورید.
متخصص ابتدائی می شوند.
حاجیبابائی: بله. همانند دانشگاه گروه ها تشکیل می شوند. بر اساس آن حقوق می گیرند. کسی که بخواهد وارد آموزش و پرورش می شود باید گروه های آموزشی از او آزمون بگیرند تا کسی نتواند فامیل خود را یواشکی وارد کند.
نظام رتبه بندی که می گویید براساس سند تحول است؟
بله.
وضعیت معلمان
وزارت آموزش و پرورش در این یک سال آخر احتیاج به ترمیم داشت که وزیرش عوض شود؟
من وضعیت آموزش و پرورش را خیلی مناسب نمی بینم و خیلی هم دنبال این نیستم که وزیری خوب یا بد کار کرد، اما وضعیت معلمان الان وضعیت مطلوبی نیست. معلمان در نظام کشور جایگاه ویژه دارند. من نمی خواهم بگویم دولت می توانسته و انجام نداده است، من وارد این بحث هم نمی شوم اما در حال حاضر وضعیت مطلوبی نیست.
بیمه طلایی به طور کلی نابود شده است. قسمت های دیگر مشکل پیدا کرده است. این باید به سمتی حرکت کند که همه نظام به آموزش و پرورش کمک کنند.
الان رایزنی شده است که برای وزارت آموزش و پرورش چه کسی را می خواهند معرفی کنند؟
چیزی به ما رسمی گفته نشده است. ما در مجلس هم منتظرهستیم که ببینیم دولت مشاوره و مذاکره می کند یا خیر.
غیررسمی هم چیزی عنوان نشده است؟
خیر. تا امروز اطلاعی از هیچ وزیری در هیچ وزارت خانه ای نداریم.
صندوق ذخیره فرهنگیان
س: شما گفته بودید بیانظباطی در صندوق ذخیره فرهنگیان ۲۷ ساله است. یعنی این تخلف حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی خیلی از وزرای قبلی آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند. درست است؟
حاجیبابائی: این ۲۷ سال منظور تخلف این شکلی نیست. یکسری قانون و اقدامات قانونی که انجام میشد از اول بود. یک زمانی مجلس ششم بودم که سوال پرسیدم. در مورد صندوق ذخیره از وزیر سوال پرسیدم.
س: از آقای حاجی.
حاجیبابائی: بله. آن زمان وزیر بودند. ایراد من این بود که اقداماتی انجام میگیرد که نمیتواند برای معلمان سودآور باشد. روندی که طی شد. وقتی من وزیر شدم سود سالانه این صندوق ۱۸۰ میلیارد تومان بود. ما شرکت های زیانده را رد کردیم رفت. یعنی ۱۵ نفر آدمهای وارد را هیات مدیره کردیم. از مجلس و دیوان محاسبات وارد شدند.
روزی که تحویل دادم هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان سود این صندوق بود. الان دوباره به همان ۱۸۰ میلیارد بازگشته است. تخلفات به معنای تخلف وزیر نبوده است بلکه روند درست نبوده است.
س: روندی معیوب بود.
حاجیبابائی: بله. اما در این دوره اخیر فضا متفاوت است و با مسائلی که گفته شد…
س: اگر روند معیوب درمان میشد …
حاجیبابائی: این به آن ربطی نداشت. این خیلی گسترده و متفاوت است.
س: با این اختلاس چه لطمهای به فرهنگیان زده شد؟
حاجیبابائی: این که شما به نام معلمان صندوق داشته باشید و یکباره اعلام کنند ۸ یا ۱۰ یا ۱۶ هزار میلیارد تومان در این اختلاس شده است. همین برای جایگاه معلم بد است.
دانش آموزان شین آباد
س: از دانشآموزان شینآبادی خبر دارید؟
حاجیبابائی: در همین حد که در اخبار میگویند.
س: یعنی بعد از وزارت خبری ندارید.
حاجیبابائی: بله. در طول سه دهه گذشته حدود ۱۱ بار از این اتفاقات و بدتر از این را داشتیم. از آن قایقی که در تهران غرق شد و دانشاموزان همه فوت شدند. روستایی که شیراز اتفاق افتاد و آن چه در کهکیلویه اتفاق افتاد. آن زمان ذهن ها این گونه بود که ما کاندید ریاست جمهوری میشویم۰۰، سند تحول و مسائل گوناگون دست به دست هم داده بود ولی این بچه ها مظلوم واقع شدند.
آن زمان من در اجلاس آیسسکو در ریاض بودم. به مکه برای زیارت رفتم و نمیدانستم. وقتی آمدم در مسیر متوجه شدم. تهران پیاده شدم خانه نرفتم و مستقیم به ارومیه رفتم. در آنجا بچه ها را دیدم. در آن دولت مصوب کردیم که دولت موظف است تمام هزینههای اینها را بدهد. مصوب کردیم اینها در هر سنی رسیدند و شرایط داشتند استخدام رسمی شوند. تا روزی که من بودم در جاهای مختلف اعم از اصفهان اینها را با خانواده مستقر کردم.
توصیه به رییس جمهور
س: در زمان وزارت خود با آقای نجفی دیدار داشتید؟
حاجیبابائی: بله.
س: چه گذشت؟
حاجیبابائی: یک زمانی در وزارت خانه توسط یکی از دوستان به من گفتند علاقه مند به دیدار ما بود و ما هم خوشحال میشدیم چون زمانی که ایشان وزیر بودند ما در جاهای مختلف مشغول بودیم و در دوره نمایندگی همدیگر را میشناختیم. حدود سه الی چهار ساعتی طول کشید و آن زمان هم ایشان مسئولیتی نداشتند و در خصوص آموزش و پرورش و مسائل گوناگون صحبت کردیم.
آن زمان ایشان گفتند خیلی خوشحال میشوم شما را از نزدیک ببینم. خیلی از کارهایی که انجام شد را اظهار خوشحالی میکردند.
س: ممکن است ایشان وزیر آموزش و پرورش شوند؟
حاجیبابائی: علی رغم گفته برخیها، من راضی هستم.
س: یعنی ایشان را آدم متخصصی میدانید؟
حاجیبابائی: البته میدانید که یک دغدغه هم دارم. مدیریت آموزش و پرورش را میگویم، یک زمانی با آقای حداد و نوبخت در مجلس بودیم. مدیریت آموزش و پرورش هانند یک اژدها میماند چرا که این اندازه قدرتمند است. اگر وزیر تا شش ماه توانست این اژدها را بخورد وزیر میشود اگر شش ماه عبور کرد این اژدها وزیر را میخورد.
از این جهت میگویند ایشان خوب هستند و از این جهت هم نگران کننده است که ایشان ۲۶ سال قبل وزیر آموزش و پرورش بودند از جهت پا به سن گذاشتن برای ایشان سنگین باشد. خطاب من به آقای روحانی این است که رئیس جمهوری را همانند خودتان انتخاب کنید و وزیر آموزش و پرورش قرار دهید.
حقوق های نجومی
اشارهای داشتید که حقوقهای نجومی پشتیبانانی دارند که زور و تاثیرگذاری آنها کم نیست. چه کسانی هستند؟
نمیشود کسی که حقوق خوبی دارد تصمیم بگیرد حقوقها را کاهش دهد. مشکل ما امروز این است. سختترین دوران زندگی من – من ۸ ماه شبانهروز برای برنامه ششم نشستم و برخی شبها در کمیسیون خوابیدم- نوشتن برنامه ششم بود. از هفته آخر مداد تا آخر اسفند در برنامه ششم بودم، نمایندگان واقعا زحمت کشیدند و همه به این رای دادند. اما متاسفانه…!
یکی از نکات این بود که شما ماده ۳۸ حقوقش را گفتید و یک نکته را بدانید تا بیشتر ناراحت شوید، آن ماده ۳۸ چیز دیگری هم میگفت که هیچ کسی پاداش خدمت میلیاردی دریافت نکند. یعنی وقتی حقوقها را ۱۴ میلیون کردید ۳۰ ضربدر ۱۴ چقدر میشود؟ ۴۲۰ تومان میشود. امروز میلیاردی پاداش میگیرند و آن آزاد شد. کسی که ۴۰ میلیون حقوق میگیرد ۳۰ در ۴۰ میلیون چقدر پاداش پایان خدمت اوست؟
یک میلیارد و ۲۰۰ تومان خواهد بود.
ناقابل است. آنها این پول را همان روز میگیرند. یعنی ۶ ماه بعد نمیگیرند. وقتی به معلم پاداش پایان خدمت ۵۰ میلیونی میدهند گاهی دو سال و نیم طول میکشد.
هنوز در صف هستند.
بله، در صف هستند. این ظلم ریشه تمام کسانی را که پشتیبانی میکنند، میکند. واقعا ناراحتکننده است. هر کسی که میخواهد دخیل باشد. با ماده ۳۸ عشقبازی میکردم. واقعا لذت می بردم. حتی ما میگفتیم ۱۵، ۱۶، ۱۹ یا حتی ۲۰ میلیون (بگذارید)، ولی یک سقفی داشته باشد تا ملت بفهمند هر کسی چه میزان حقوق دارد. اما…
انتهای پیام/
با سلام /از امتحانات خرداد ماه و شهریورماه ودی دی ماه خبری نشد با توجه به اینکه خزانه اعلام کرده که ۹۷ میلبارد تومان جهت پرداخت حق الزحمه امتحانات ۹۵تحویل وزارت آموزش و پرورش شده وسندش در خزانه موجود است حال باید پرسید این پول کجاست که به معلمان هم نرسبد؟