نمایندگان مجلس مطرح کردند:نامتوازن بودن ورودی و خروجی فرهنگیان معضل وزارت آموزش و پرورش در آینده‌ای نزدیک

آوای فرهنگی – نمایندگان مجلس با بیان اینکه برگزاری صرف آزمون استخدامی نمی‌تواند راهگشای رفع مشکل تامین منابع انسانی در آموزش و پرورش باشد، اعتقاد دارند دانشگاه فرهنگیان باید محور جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشد…

به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ، بر اساس اسناد بالادستی، تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش و مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم‌اندازی باشد که در افق روشن ۱۴۰۴، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فن‌آوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین المللی است. برای تحقق این مهم باید نیروی انسانی کارآمد در بند آموزشی کشور وجود داشته باشد.

در این بین طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت انسانی مومن و متخلق به اخلاق اسلامی، پرسشگر و فکور، خلاّق و کارآفرین، سالم و با نشاط، انتخاب گر و آزاد منش، قانون گرا و نظم پذیر، عدالت خواه وصلح جو ، وطن دوست، استقلال طلب و ظلم ستیز ، جمع گرا و جهانی اندیش، خودباور و مقتصد، امیدوار و منتظر، دانا وتوانا، شجاع و ایثارگر، پاکدامن و باحیا، مسئولیت پذیر و وظیفه شناس(شایستگی‌های  پایه در ساحت‌های شش گانه تربیت) و آماده‌ی ورود به انواع تربیت تخصصی و شغلی برای زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی براساس نظام معیار اسلامی نیز بر عهده معلمان در بند آموزش و پرورش است.

حال با توجه به شرایط موجود می‌توان دریافت که منابع انسانی دارای چه جایگاه مهمی در عرصه تعلیم و تربیت کشور است اما متاسفانه به دلیل بی توجهی به این حوزه، هم اکنون وزارت آموزش و پرورش با مشکلات عدیده ای در خصوص تامین نیروی انسانی مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، روند بازنشستگی معلمان از بدنه آموزش و پروش شتاب گرفته و بر اساس پیش‌ بینی‌ها حدود ۵۰۰ هزار نفر از مجموع حدود ۹۲۸ هزار نفر  بازنشسته می‌شوند. طبق قانون وزارتخانه مذکور باید دانشگاه فرهنگیان را محور اصلی جذب نیروی انسانی قرار دهد اما امکان جذب از طریق برگزاری آزمون استخدامی نیز وجود دارد.

طی سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش اقدام به برگزاری آزمون های استخدامی کرده که در روند اجرای آنها مشکلاتی نیز بوجود آمده است؛ از این رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید محور جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشد، برگزاری آزمون استخدامی را راهگشای رفع مشکل تامین منابع انسانی در آموزش و پرورش ندانسته و بر لزوم اقدام جدی در این حوزه تاکید کردند.

جذب نیروهای حق‌التدریس برای تکمیل نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش مدنظر قرار گیرد

محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد طی سال‌های گذشته برنامه مدونی در خصوص تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش پیگیری نشده است لذا تامین نیروی انسانی به یکی از مشکلات عرصه تعلیم و تربیت تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه موضوع تامین نیروی انسانی و برگزاری آزمون استخدامی به یکی از مشکلات عرصه تعلیم و تربیت تبدیل شده است، گفت: به عنوان مثال سال گذشته آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد اما با گذشت زمان زیاد و بوجود آمدن مشکلات متعدد، به تازگی پذیرفته‌شدگان آزمون مذکور تعیین تکلیف شدند که این موضوع نشان دهنده برخی نابسامانی در این حوزه است.

نماینده مردم خمینی‌ شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های گذشته برنامه مدونی در خصوص تامین نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش پیگیری نشده است، اظهار کرد: این مهم در حالیست که برای آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۶ نیز فراخوان داده شده که امری قابل تامل است.

وی ضمن اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای تامین نیروی انسانی می‌تواند نیروهای حق التدریسی که سال‌های طولانی در بدنه آموزشی کشور حضور داشته و تجربه کسب کرده‌اند را جذب کند، تصریح کرد: اگر افراد حق‌التدریسی قابلیت دارند باید تکلیف آنها را مشخص و نسبت به استخدام آنها اقدام شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مسئولان و متولیان عرصه تعلیم و تربیت کشور باید میزان معلم و نیروی انسانی مورد نیاز طی سال‌های آینده را مشخص کنند، خاطرنشان کرد: بدون داشتن آمار صحیح و پیش بینی نیازها نمی‌توان اقدام به برنامه‌ریزی کرد از این رو باید تعداد بازنشستگان و معلمان ورودی مشخص شود.

برگزاری آزمون مشکل منابع انسانی در آموزش و پرورش را برطرف نمی‌کند/ ۵۰۰ هزار معلم تا ۱۴۰۰ بازنشسته می‌شوند

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه  تا سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند، اعتقاد دارد برگزاری آزمون‌های متعدد استخدامی مشکل تامین منابع انسانی آموزش و پرورش را برطرف نمی‌کند.

وی در خصوص برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش به منظور تامین نیروی انسانی لازم در سال ۹۶، گفت: برگزاری آزمون‌های متعدد مشکلی را برای تامین منابع انسانی برطرف نمی‌کند.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدنه تعلیم و تربیت در حوزه تامین نیروی انسانی در وضعیت خوبی قرار ندارد، اظهارکرد: برای مثال سال گذشته ۴۰ هزار معلم بازنشسته شدند و در سال جاری نیز ۶۰ هزار نفر دیگر از بدنه آموزش و پرورش جدا می‌شوند از این رو برگزاری صرف آزمون نمی‌تواند مشکلی را برای وزارتخانه مذکور حل کند؛ این مهم در حالیست که سال گذشته آزمون مشابهی برگزار شد و بعد از گذشت زمان بسیار زیادی اخیرا پذیرفته‌شدگان تعیین تکلیف شدند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار موجود تا سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند، ادامه داد: خروج میزان قابل توجهی از معلمان در حالی رقم خواهد خورد که تعداد منابع انسانی آموزش و پرورش حدود ۹۲۸ هزار نفر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان و تربیت نیرو از طریق این دانشگاه شود، افزود: با توجه به شرایط موجود باید از مسئولان پرسید که آیا برای جبران این تعداد خروجی از آموزش و پرورش نیروی انسانی آماده شده یا اینکه در آینده کلاس‌های درس با تعداد دانش آموزان بیشتری برگزار خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه ضرورت دارد دولت کمیته‌ای را برای ساماندهی نیروی انسانی در وزارتخانه مذکور تشکیل دهد، خاطرنشان کرد: در صورتی که به این موضوع توجه نشود می‌توان اذعان کرد که بحران منابع انسانی پیش خواهد آمد.

دانشگاه فرهنگیان باید محور جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشد

داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد بر اساس برنامه ششم توسعه باید استخدام‌های آموزش و پرورش عمدتا از طریق جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باشد.

وی در واکنش به برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش به منظور تامین نیروی انسانی لازم در سال ۹۶، گفت: در حال حاضر هنوز پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۵ وزارت مذکور تعیین تکلیف نشده‌اند از این رو ابتدا باید این افراد وضعیت مشخصی داشته باشند و سپس اقدام به برگزاری آزمون جدید شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نحوه تامین نیروی انسانی برای فعالیت در بنده آموزش و پرورش طبق اسناد بالادستی، اظهار کرد: اساسا بر اساس اسناد بالادستی خصوصا برنامه ششم توسعه باید استخدام‌های آموزش و پرورش عمدتا از طریق جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه احتمالا طی هفته آینده جلسه‌ای با مسئولان آموزش و پرورش در راستای بررسی آزمون‌های قدیم و جدید و حتی تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریسی برگزار خواهد شد، ادامه داد: بر این اساس حتما اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توصیه‌های لازم را به مسئولان ارائه خواهند کرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در شرایط کنونی باید اقدام به تبیین شرایط در خصوص نیروی انسانی مورد نیاز کند و در این راستا تدابیر خاصی برای تامین نیروی انسانی بیاندیشد تا در سال‌های آینده با مشکل جدی مواجه نشود./خانه ملت

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید