صفحه اصلی > اخبار : به‌کارگیری نیروهای بی انگیزه برای تدریس فرزندان این سرزمین تبعات گرانی خواهد داشت

به‌کارگیری نیروهای بی انگیزه برای تدریس فرزندان این سرزمین تبعات گرانی خواهد داشت

آوای فرهنگی – سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخشنامه‌های کذایی باید از سوی دولت ابطال شود، گفت: آموزش و پرورش کشور از ممنوعیت بازنشستگی فرهنگیان که تمایل و انگیزه‌ای برای تدریس در سیستم آموزشی ندارند خودداری کند چراکه به کارگیری بالاجبار معلمان بازنشسته تبعات گرانی را برای توسعه و آینده کشور به همراه خواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ، احسان عظیمی راد نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدور بخشنامه معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ضرورت ادامه فعالیت معلمان بازنشسته و حضور در کلاس‌های درس در سال تحصیلی پیش رو، گفت: طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال جدید تحصیلی با حدود ۱۷۶ هزار کمبود معلم مواجه هستیم که این کسری طبق آمار وزیر آموزش و پرورش به رقم ۲۰۰ هزار نفر  می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود معلم مسئله‌ای انکارناپذیر است، افزود: اگر به مسئله کسری معلم بی‌توجهی شود این کوتاهی در مرحله نخست از طرف مجلس و دولت مورد انتقاد قرار می‌گیرد، چرا که این دو قوه در جریان کامل این مسئله برای سال تحصیلی جاری بوده‌اند، جبران این کمبود موضوع مهم امروزی محسوب می‌شود.

اقدام عجیب وزیر آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات، فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر میزان ورودی به سیستم آموزشی کشور داشته باشیم مسلماً به همان نسبت خروجی هم خواهیم داشت، اظهار داشت: اگر استخدامی در وزارتخانه نداشته باشیم و نگذاریم نیروهای ۳۰ سال خدمت از بدنه آموزش و پرورش بازنشست شوند قطعا این موضوع اقدام عجیبی خواهد بود، به بیانی خروجی سیستم آموزش و پرورش کشور را بسته و اجازه حق بازنشستگی به هیچکدام از فرهنگیان نمی‌دهیم و از طرفی استخدام جدیدی برای جبران کسری معلم نداریم.

کمبود معلم مشکل این دولت و آن دولت نیست/ قوانین شکیل جبران کننده کمبود معلم نیست

عظیمی راد با بیان اینکه کمبود معلم مشکل این دولت و آن دولت نیست، اظهار داشت: کمبود معلم مسئله همیشگی نظام آموزش و پرورش کشور بوده است و تدبیری برای حل این معضل تاکنون وجود نداشته است و بارها از طریق قوانین مختلف و بسیار شکیل عنوان کردیم که دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مرکز تعلیم و تربیت معلمان و جبران کسری معلم خواهند بود، اما واقعیت اینجاست که این دو مرکز ظرفیت پاسخگویی تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش را ندارند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات، فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مراکز تربیت معلم تاکنون توانایی جبران کسری معلم را نداشته است، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تنها توانایی تامین درصد کمی از نیاز نیروی انسانی آموزش و پرورش را دارند؛ باید توجه کنیم که مراکز تربیت معلم کشور ظرفیت کافی برای تامین معلم مورد نیاز در کشور را ندارد بر همین اساس برای جبران کسری معلم باید از مسیرهای دیگر اقدام کنیم.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه تاکنون آموزش و پرورش چگونه توانسته نیروی مورد نیاز خود را تامین کند تا با کسری شدید معلم مواجه نباشد، اظهار داشت: تا به امروز وزارتخانه از ظرفیت معلمان حق التدریسی، خرید خدمات، نهضتی‌ها و سایر گروه‌ها برای جبران کسری معلم خود استفاده کرده است و بخشی از این کمبود معلم را از طریق برگزاری آزمون‌های استخدامی همچون آزمون ماده ۲۸ تامین نموده و حتی قسمتی از این کسری را از طریق برگزاری آزمون‌های داخلی استانی جبران کرده است، تمام این استخدامی‌ها امروز به نوعی دچار چالش‌هایی همچون رتبه‌بندی معلمان، عدم داشتن قرارداد معین، عدم پرداختی مناسب در قالب استخدام شرکتی، نداشتن بیمه مناسب و …. مواجه هستند.

خطای ادامه دار آموزش و پرورش در استخدام مورد نیاز/ مسئولان وزارتخانه آموزش و پرورش نگاه تحلیلی به قوانین ندارند

عظیمی راد با اشاره به ادامه‌دار بودن خطاهای آموزش و پرورش در استخدام نیروی مورد نیاز، گفت: آموزش و پرورش امروز با استناد به برنامه هفتم توسعه اقدام به صدور بخشنامه‌های غیرقانونی از قبیل ضرورت ادامه فعالیت معلمان بازنشسته می‌کند و حتی با اشاره به شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش که بندی از آن شیوه‌نامه به عدم استفاده از نیروهای خرید خدمات در مهرماه امسال است و تاکید دارد که اگر چنین مهمی اجرایی شود با خاطیان برخورد جدی خواهد شد! برای بسیاری از نمایندگان کمیسیون این سوال مطرح است که چرا وزیر آموزش و پرورش و معاون وزارتخانه نگاه تحلیلی به ماجرای کمبود معلم ندارند؟ توجه داشته باشیم در برنامه هفتم توسعه ماده ۸۸ تاکید بر این دارد که استفاده از هرگونه نیروی خرید خدمات «جدید» که شامل معلمان نهضتی، حق التدریسی و… ممنوع است، قطعاً مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید تحلیل درستی از برنامه هفتم توسعه مبنی بر به کارگیری نیروهای انسانی داشته باشند.

 استخدام علمی در برنامه هفتم چه می‌گوید؟

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات، فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون برنامه هفتم توسعه بر عدم بکارگیری نیروهای «جدید» در بدنه آموزش و پرورش به طریق حق التدریسی نهضتی و… سفارش می‌کند، ادامه داد: در قانون عنوان شده اگر قرار باشد از سال ۱۴۰۳ نیروی جدیدی به عنوان حق التدریسی و نهضتی به کار گرفته شود وزارتخانه حق استخدام آن را در بدنه آموزش و پرورش نخواهد داشت.

در قوانین متعدد اجازه استخدام نیرو از طریق خرید خدمات داده شده است

وی در ادامه با بیان اینکه در قانون برنامه و بودجه تاکید شده اگر وزارتخانه نیاز به معلم داشته باشد می‌تواند از ظرفیت معلمان خرید خدمات بهره لازم را ببرد، یادآور شد: در قوانین متعدد اجازه استخدام نیرو از طریق خرید خدمات داده شده است و اگر امروز وزارتخانه از این مهم امتناع کند غیرقانونی بوده است، صحرایی وزیر آموزش و پرورش شیوه نامه عدم استخدام نیرو در آموزش و پرورش را به صورت بخشنامه ابلاغ می‌کند؛ وزیر در گام نخست توجه داشته باشند که قانون را درست تفسیر کند تا به مرحله اجرایی شدن برساند در قانون اشاره شده استخدامی «جدید» نه نیروهایی که از سال‌های قبل وارد سیستم آموزشی کشور شده‌اند.

عظیمی راد با انتقاد از بکارگیری نیروهای بازنشسته در سیستم آموزشی کشور، تصریح کرد: امروز چند درصد از نیروهای ۳۰ سال خدمت که بازنشسته می‌شوند که توان ادامه فعالیت در سیستم آموزشی کشور را دارند و یا اینکه چه مبلغی به این گروه پرداخت می‌شود، آیا دریافتی مناسبی دارند؟ با توجه به تجربه کاری که در سیستم آموزشی کشور داشتم به جرات می‌گویم که بسیاری از نیروهای بازنشسته تمایلی به حضور در کلاس و ادامه فعالیت را ندارند.

با بخشنامه‌های غیرقانونی جلوی بازنشستگی معلمان به بهانه کمبود معلم را نگیرید

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات، فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید با بخشنامه‌های غیرقانونی جلوی بازنشستگی معلمان به بهانه کمبود معلم را بگیریم، گفت: در قانون مسیرهای مختلفی برای جبران کسری معلم تعریف شده است و هیچ گونه محدودیتی برای استخدام آنها نبوده و نیاز نیست وزارتخانه در قالب بخشنامه واکنش‌های مختلف نشان دهد صدور چنین بخشنامه‌های غیرقانونی و مخالف قانون برنامه هفتم توسعه است.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه صدور چنین بخشنامه‌هایی تخلف آشکار است که در حال وقوع است، اظهار داشت: چنین تخلفاتی از سوی مسئولان وزارتخانه می‌تواند آگاهانه یا غیر آگاهانه باشد؛ اگر چنین تخلفاتی به صورت آگاهانه در حال وقوع است مجلس عکس‌العمل جدی برای آن خواهد داشت و وزیر مربوطه باید پاسخگوی فرهنگیان از طریق کمیسیون آموزش باشد، چنین بخشنامه‌های نادرستی باید لغو شوند.

بخشنامه‌های کذایی باید از سوی دولت ابطال شود

عظیمی راد با تاکید بر اینکه بخشنامه‌های کذایی باید از سوی دولت ابطال شود، تصریح کرد: دولت چهاردهم باید بخشنامه‌های کذایی موجود سیستم آموزشی کشور را ابطال کند و آموزش و پرورش کشور از ممنوعیت بازنشستگی فرهنگیان که تمایل و انگیزه‌ای برای تدریس در سیستم آموزشی ندارند خودداری کند، معلمانی که قرار است برای فرزندان این سرزمین تدریس کنند باید با انگیزه باشند به کارگیری بالاجبار معلمان بازنشسته تبعات گرانی را برای توسعه و آینده کشور خواهد داشت.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه کمبودهایی در حوزه آموزش کشور وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد، اظهار داشت: قطعاً باید ظرفیت مناسبی برای استخدام نیروهای خرید خدمات و نهضتی‌ها که سال‌ها تلاش کردند برای سیستم آموزشی کشور وجود داشته باشد، در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نیروی خرید خدمات در سیستم آموزشی کشور وجود دارند که جذب این تعداد هم جبران کننده حدود کمبود ۲۰۰ هزار معلم نخواهد بود.

سازمان برنامه و بودجه نقش مهم و کلیدی در جبران کمبود معلم خواهند داشت

عظیمی راد با تاکید بر اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور در کنار سازمان برنامه و بودجه نقش بسیار مهم و کلیدی در جبران کمبود معلم خواهند داشت، خاطرنشان کرد: اگر تمام دستگاه‌های دولتی اعتقاد و باور جدی دارند که سیستم آموزشی کشور مسیر توسعه هر کشوری محسوب می‌شود و از شعار دادن در این مسئله پرهیز می‌کنند باید به صورت جدی برای جبران کمبود معلم تلاش کنند، قطعاً سازمان اداری و استخدامی کشور باید ظرفیت بالایی را برای جذب معلمان اختصاص بدهد و از بهانه‌هایی همچون گسترش بدنه دولت امتناع کند، از طرفی  سازمان برنامه و بودجه با تامین اعتبار مورد نیاز می‌تواند نقش موثری در این توسعه داشته باشد.

پایان پیام/

 

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی
پست های مرتبط

میانگین حقوق معلمان ۱۶.۴ میلیون تومان

آوای فرهنگی – سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه…

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان بررسی مجدد می‌شود

آوای فرهنگی – گزینه پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت: بررسی مجدد آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان…

۱۴۰۳-۰۵-۲۶

آموزش و پرورش را مانند «دسته گل» به کابینه جدید تحویل می‌دهیم/ تامین نیروی انسانی مهمترین دغدغه مهرماه

آوای فرهنگی – سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال…

۱۴۰۳-۰۵-۲۰

دیدگاهتان را بنویسید