صفحه اصلی > اخبار : کلاس پنج‌ستاره/ آیا اسکان مدارس در شان معلمان است؟

کلاس پنج‌ستاره/ آیا اسکان مدارس در شان معلمان است؟

آوای فرهنگی – یک معلم می‌گوید: به عنوان یک فرهنگی تمایل ندارم به همراه خانواده به محل اسکان مدرسه بروم؛ چراکه اسکان در مدارس در شان یک فرهنگی نیست. بهتر است آموزش و پرورش از امکانات خود استفاده کند تا مکانی مناسب‌ به جز مدرسه برای فرهنگیان درنظر بگیرد.

 

به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی به نقل از رستا ؛ اگر در تعطیلات نوروزی مسافر شهرهای مختلف بوده باشید، احتمالاً در مسیر، تابلوهای اسکان فرهنگیان را مشاهده کرده‌اید؛ علامت‌هایی که مسیرش به یک مدرسه که کلاس‌هایش در ایام نوروز به محل اسکان فرهنگیان تبدیل شده، منتهی می‌شود. هر ساله تعداد قابل توجهی از فرهنگیان از این اسکان‌ها استفاده می‌کنند. چراکه هزینه اقامت در این مدارس مناسب‌ است.

یکی دیگر از محل‌هایی که ممکن است فرهنگیان به سراغ آن‌ها بروند، خانه معلم‌ها هستند. خانه معلم‌هایی که شرایط مناسب‌تری نسبت به اسکان در مدرسه دارند اما ظرفیت آنها محدود بوده و حتی در ایام دیگر سال به سختی می‌شود اتاق خالی پیدا کرد، چه برسد به روزهای شلوغ نوروز. سوالات و چالش‌های بسیاری درخصوص خانه‌ معلم‌ها وجود دارد؛ از نحوه رزرو اتاق تا وضعیت رفاهی این مراکز.

بهزادی، یکی از معلمانی است که اقامت در خانه معلم را در استان‌های مختلف تجربه کرده است. او در گفتگو با رستا می‌گوید: هرچند هزینه اقامت در خانه‌های معلم کمتر از سایر مراکز اقامتی است اما وضعیت بهداشتی آنها مانند هندوانه‌ای در بسته است؛ گاه در حد خوب و قابل قبول و گاه ضعیف.

یکی دیگر از معلمان در گفت‌وگو با رستا می‌گوید: به عنوان یک فرهنگی تمایل ندارم به همراه خانواده به محل اسکان مدرسه بروم؛ چراکه اسکان در مدارس در شان یک فرهنگی نیست. بهتر است آموزش و پرورش از امکانات خود استفاده کند تا مکانی مناسب‌ به جز مدرسه برای فرهنگیان درنظر بگیرد.

اسکان موقت نباید با مهمان‌پذیرها مقایسه شود

مهدی نیکفر، مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار رستا، فلسفه ستاد اسکان را ارائه خدمت به فرهنگیان متناسب با امکانات مناطق و استان‌ها می‌داند و می‌گوید: چون خدمتی که از طریق ستاد اسکان به فرهنگیان داده می‌شود، «اسکان موقت» نام دارد، نباید با هتل‌ها و مهمان‌پذیرها مقایسه شود.

وی با اشاره به رده‌بندی مراکز اقامتی فرهنگیان می‌گوید: قبلا مراکز اقامتی اسکان موقت فرهنگیان دارای چهار رده ویژه، الف، ب و ج بود. اما با ارتقای سطح مراکز، در حال حاضر مرکزی با رده ج نداریم؛ مگر مراکزی که تحت عنوان مراکز اسکان موقت اضطراری پیش‌بینی کرده‌ایم. سعی ما بر این است که با توجه به گزارشات رسیده، ایرادات را برطرف و میزان رضایت فرهنگیان از مراکز اقامتی را ارتقا ببخشیم.

وی با اشاره به ۴۲۴ خانه معلم در سراسر کشور، خاطرنشان کرد: این تعداد خانه معلم برای اسکان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلم شاغل و بازنشسته کافی نیست و بدیهی است که این عدم تناسب بین تقاضا و ظرفیت، باعث نارضایتی همکاران شود.

خانه ‌معلم‌ها، نیازمند نظارت بیشتر

همانطور که گفته شد، یکی از مسائلی که ذهن فرهنگیان را قبل از مسافرت‌ به خود مشغول می‌کند، ایجاد امکانی برای رزرو خانه‌های معلم به وسیله سامانه اسکان فرهنگیان است.

عسگری، یکی از معلمانی که به امید رزرو اینترنتی خانه معلم وارد سامانه اسکان فرهنگیان شده و دست خالی برگشته است می‌گوید: از دو ماه قبل از سفر به شهر مشهد سعی داشتم خانه معلم را به صورت اینترنتی رزرو کنم ولی به نظر می‌رسید این کار امکان‌پذیر نیست؛ چراکه سامانه تمام اتاق‌ها را پر اعلام می‌‌کرد. در نهایت بعد از چند بار مراجعه به سامانه اسکان از تصمیمم منصرف شدم.

یکی دیگر از معلمانی که برای رزرو اتاق در خانه معلم‌ با چالش مواجه شده بود، در گفتگو با رستا می‌گوید: چندباری در طول سال خواستم خانه معلم رزرو کنم اما متصدیان آن‌ها اذیت می‌کردند. گاهی اوقات با تماس تلفنی اتاق خالی نمی‌دادند و می‌گفتند حتما باید حضوری اتاق را رزرو کنم و این زحمت دوچندان برای من داشت. برخی از آنها حتی مسائل بهداشتی ساده مانند تعویض ملحفه را انجام نمی‌دادند.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که امسال هشتاد درصد اسکان موقت از طریق سامانه اسکان فرهنگیان و به صورت غیرحضوری انجام شده است، می‌گوید: «این سامانه، امکان پایش و رصد گردش مالی مراکز اسکان موقت را به صورت لحظه‌ای دارد. البته خانه‌های معلم کشور هنوز به این سامانه افزوده نشده‌اند که ان‌شاءالله این امر به زودی محقق می‌گردد.

نیکفر درخصوص چگونگی نظارت بر خانه‌های معلم می‌گوید: تا کنون این نظارت بر عهده استان‌ها بوده، اما در صورت اضافه شدن خانه‌های معلم به سامانه اسکان فرهنگیان، امکان رصد دقیق‌تر میزان رضایت‌مندی از خانه‌های معلم در سراسر کشور فراهم‌ خواهد شد.

وی درمورد آمار استفاده از مراکز اسکان آموزش و پرورش در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۳، می‌گوید: تا صبح روز دهم فروردین ۱۴۰۳، تعداد یک میلیون و ۷۶ هزار و ۶۰۷ نفرروز اسکان در مراکز اسکان فرهنگیان به ثبت رسیده است که استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی و بوشهر بیشترین آمار را داشته‌اند. به علاوه با توجه به بارندگی‌های ابتدای امسال، تعدادی اسکان اضطراری در مراکز اسکان موقت فرهنگیان در استان‌های غربی کشور داشتیم.

افق پیش روی خانه معلم‌ها و اسکان موقت فرهنگیان

نیکفر در پایان این گفت‌وگو می‌گوید: اولین کاری که در دست اقدام داریم، افزایش تعداد تخت‌های خانه‌های معلم است. علاوه بر آن تعمیر و تجهیز مراکز جزء اولویت‌های ما محسوب می‌شود. ساماندهی فضاها به صورت فناورپایه که امکان پایش لحظه‌ای فضا را به ما می‌دهد هم از مهمترین اقداماتی است که باید در اسرع وقت انجام شود. اما شاید زیربنایی‌ترین کار، پیگیری لایحه سازمان اقتصادی رفاهی فرهنگیان است که به هیئت دولت ارائه شده است.

اگرچه خانه‌های معلم و طرح اسکان موقت فرهنگیان توانسته است تا حدی از نگرانی معلمان در سفرها بکاهد اما هنوز به نقطه مطلوب که ایجاد رضایت حداکثری در میان جامعه هدف است نرسیده است. معلمان خواستار بهبود شرایط خانه معلم‌ها و همچنین درنظر گرفتن فضاهای مناسبی برای اسکان در ایام نوروز هستند که در شان آنها باشد.

انتهای پیام/

 

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید