آوای فرهنگی – مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان درباره علت لغو سهمیه تبدیل وضعیت ۲۰۷۰ معلم خریدخدمت این استان گفت: سازمان امور استخدامی با این موضوع موافق نبود.
یک معلم خرید خدمات از سراوان: سال گذشته بنا بود نیروهای خرید خدمات به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت شوند، که به دلیل تخلف در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان توسط سازمان امور استخدامی ابطال شد اما در استانهای دیگر قرارداد کار معین اجرا و سهمیه استان ما عملاً سوخت شد…
به گزارش آوای فرهنگی به نقل از تسنیم ، معلم خرید خدمات نام طرحی است که برای بکارگیری معلم موقت استفاده میشود. معلمانی که بعضاً در دوردستترین نقاط کشور که پوشش امواج تلویزیونی یا اینترنتی ندارد، در دشتها و کوهها و مناطق مرزی به تدریس میپردازند.
متأسفانه با گذشت سالهای متمادی از شروع این طرح، هنوز ابعاد گوناگونی از فرآیند بکارگیری و استخدام این معلمین مجهول مانده است. برای مثال دولت و وزارت آموزش و پرورش برای بکارگیری معلمین خرید خدمات به مؤسسات و شرکتهایی که معلمین خرید خدمات ذیل آنها فعالیت میکنند مراجعه میکند و به صورت دوطرفه بین دولت و شرکتها تفاهمنامه بکارگیری این معلمان امضا میشود.
این فرآیند غیرمستقیم بکارگیری به این دلیل است که ارتباط مستقیم میان نیروی بکارگیری شده و آموزش و پرورش شکل نگیرد تا ادعای استخدام و بکارگیری دائمی برای آنها ایجاد نشود. اما گاهی دیده میشود که این نیروها دست به تجمعهای اعتراضی برای استخدام زده و برای خود این حق را قائلند و البته پرسشی مطرح میشود که نیرویی که در سالهای جوانی یا میانسالی چندین سال مشغول تدریس در مناطق دوردست کشور و با کمترین حقوق و بدترین شرایط میشود، حال که پا به میانسالی گذاشته و اگر آموزش و پرورش دیگر نیازی به استفاده از آنها نداشته باشد چگونه باید ارتزاق کند؟
خرید خدمات بنا بود در دوردستترین نقاط کشور و با هدف اسمی کاهش هزینههای آموزش و پرورش انجام شود. رفته رفته اما ابعاد خاموش ماجرا روشن و وضعیت بغرنج این معلمان نمایان شد. معلمین خرید خدمات در برابر خدمتی که ارائه میکنند حقوقی بسیار ناچیز دریافت میکنند که همان هم ماهها با تأخیر پرداخت میشود. وضعیتی که شاید در هیچ جای کشور و در هیچ دستگاه دولتی به این شکل وجود نداشته باشد.
سیستان و بلوچستان یکی از استانهایی است که از روزهای اول اجراییسازی این طرح مدنظر وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و تأثیرات اجراییسازی طرح خرید خدمات شاید بیش از استانهای دیگر متوجه سیستان و بلوچستان شده است. برای بررسی دقیقتر این پدیده باید به سالهای قبل و چگونگی شکلگیری، توسط چه کسانی و با چه هدفی اتفاق افتاد رجوع کرد.
خصوصیسازی آموزش و پرورش
معلمان خرید خدمات که تازهترین شکل موقتسازی معلمان است از آغاز به کار دولت حسن روحانی اجرا شد. آموزش و پرورش برای جبران «کمبود معلم» و البته کاهش هزینهها، خصوصیسازی مدارس و نظام آموزشی را در پیش گرفت. دولت تدبیر و امید با این انگاره که آموزش و پرورش باید از دولتی بودن محض به تدریج خارج شود، راه خصوصیسازی آموزش و پرورش را در پیش گرفت.
علیرضا نخعی مدیرکل وقت آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان مهر ۹۶ گفته است: “۷۶۲ مدرسه از ۶۷۰۰ مدرسه استان را به خود مردم واگذار کردهایم”. معنای واگذاری هم چیزی نیست جز پرداخت شهریه به انحاء گوناگون، که جلوهای از خصوصیسازی است.
از ابتدای امسال یک ریال حقوق دریافت نکردهایم!
یکی از معلمین خرید خدمات سراوان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان ۶۲۰۰ نفر معلم خرید خدمات داریم. آمار دانشآموزان کلاسهای ما بالای ۴۰ نفر است و همه در مناطق محروم هستند. هر سال حقوق این معلمین بستگی به حقوق کارگر دارد؛ یعنی مبدأ محاسبه حقوق معلمان خرید خدمات، حقوق کارگر است. با این وجود همان حقوق نیز به صورت منظم و ماهانه پرداخت نمیشود. حقوق سال گذشته معلمان خرید خدمات سیستان و بلوچستان همچنان تسویه نشده است؛ در حالی که حقوق و مزایای معلمان خرید خدمات استانهای دیگر کاملاً تسویه شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال نیز یک ریال حقوقی پرداخت نشده و همچنان خبری از بیمه نیست. امسال هیچ یک از معلمین خرید خدمات استان ابلاغ حضور در مدرسه دریافت نکردهاند، نه از سوی موسسه و نه از جانب آموزش و پرورش. یعنی بدون حقوق، بیمه، ابلاغ و قرارداد سر کلاس حاضر میشوند. یکی از معلمین خرید خدمات خاش(مرحوم شهنوازی) در حال بازگشت از مدرسه فوت کرد و خانواده و فرزندان او هیچ مبلغی بابت امرار معاش دریافت نمیکنند.
این معلم خرید خدمات گفت: سال گذشته بنا بود نیروهای خرید خدمات به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت شوند، که به دلیل تخلف در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان توسط سازمان امور استخدامی ابطال شد اما در استانهای دیگر قرارداد کار معین اجرا و سهمیه استان ما عملاً سوخت شد.
وی اضافه کرد: سوالی از مسئولین آموزش و پرورش دارم، نیرویی که دغدغه معیشت دارد و همواره وامدار این مغازه و آن نانوایی است، چگونه معلمی کند؟ درد یعنی معلم خرید خدمات نتواند به دانشآموزش بگوید علم بهتر است یا ثروت؟ استان ما محروم نیست مظلوم است.
صدور مجوز مجدد بکارگیری نیروهای خرید خدمات در سیستان و بلوچستان
رئیس اداره روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در این رابطه در پاسخ به این سوال که آیا لغو ۲۰۷۰ سهمیه تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات سیستان و بلوچستان صحت دارد؟، گفت: موضوع نیروهای خرید خدمات آموزشی در سطح سازمان امور استخدامی مدیریت میشود. از سال ۹۳ بنا بر نیاز استان به معلم هر ساله سهمیهای توسط سازمان امور استخدامی به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است که بر این اساس تا این لحظه ۶۲۰۰ معلم خرید خدمات در استان وجود دارد.
داود گلی افزود: امسال بنا بود موضوع برونسپاری و معلمان خرید خدمات به گونهای دیگر رقم بخورد که در آزمونهای استخدامی شرکت کرده و در صورت قبولی به کار در آموزش و پرورش ادامه دهند. با پیگیریهایی که صورت گرفت امسال صرفاً در پنج استان که نیاز شدید به معلم دارند مجوز بکارگیری معلمان خرید خدمات صادر شد که سیستان و بلوچستان از این استانهاست.
وی در پاسخ به این سوال که مجوز مورد اشاره شما مربوط به امسال است و ارتباطی به موضوع ۲۰۷۰ سهمیه سال گذشته که مورد بحث ما است، ندارد و ما قصد داریم بدانیم این ۲۰۷۰ سهمیه جذب قرارداد کار معین سال ۱۴۰۱ چه شد؟، گفت: سازمان امور استخدامی با این موضوع موافق نبود.
رئیس اداره روابط عمومی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: طبق تفاهمی که بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی صورت گرفته، موضوع حقوق و دستمزد معلمان خرید خدمات در صورت تأمین اعتبار صورت خواهد گرفت. برخلاف نیروهای رسمی که ماهانه حقوق میگیرند، نیروهای خرید خدمات از طریق محل تأمین اعتبار و ردیف برونسپاری حقوقشان پرداخت میشود و هر زمان که تأمین اعتبار صورت بگیرد و سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص بدهد حقوق این عزیزان واریز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروزه کمتر کسی اهمیت بیبدیل آموزش و پرورش را نادیده میگیرد. در تمام جوامع آموزش و پرورش محور توسعه و پیشرفت و اصلیترین دستگاه اشاعه عدالت است. در سیستان و بلوچستان، “آموزش و پرورش” و مسئله “توسعه انسانی”، اهمیتی دو چندان مییابد، چرا که آموزش نرمافزار اصلی بازسازی عقب ماندگیهای تاریخی این خطه است. با کمی بررسی درمییابیم اکثریت قریب به اتفاق افرادی که دچار آسیبهای اجتماعی متفاوت شده و حتی در بدترین حالت به عضویت گروهکهای تروریستی و معاند در میآیند، بیسواد هستند. فردی که سواد و دانش ندارد، حداقل توان تحلیل و واکاوی مسائل اجتماعی را هم ندارد.
در این بین اگر سؤال شود عنصری که بار عظیم آموزش و پرورش را به دوش میکشد کیست، پاسخ قطعاً وزیر آموزش و پرورش یا حتی رئیسجمهور نخواهد بود. عنصری که بار تعلیم و تربیت ایران اسلامی به دوش دارد و در حال بسترسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است، بلاتردید معلم است. مسئله معلمان خرید خدمات نه در شأن دستگاه تعلیم و تربیت کشور است و نه در شأن مقام معلم و اگر به سرعت تدبیری در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در باب این نیروها صورت نگیرد عواقب اجتماعی آن گریبانگیر همه مردم استان خواهد شد.
انتهای پیام/