مطالبه اصلاح یا تغییر بیمه تکمیلی فرهنگیان

همکار فرهیخته فرهنگی شاغل و بازنشسته

با سلام

همانطور که میدانید بیمه تکمیلی فرهنگیان خدمات لازم را ارائه نمی دهد، لذا ما فرهنگیانی که این خدمات را شایسته خود نمی دانیم کارزاری طراحی کرده‌ایم و با امضای آن سعی کرده ایم صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین زیر برسانیم و تغییرات لازم را ایجاد کنیم.

 

وزیر محترم آموزش و پرورش،

جناب آقای حاجی میرزایی؛

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی؛

روسا و اعضای محترم کمیسیون‌های آموزش، بهداشت و درمان و برنامه و بودجه؛

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید هزینه‌های درمانی یکی از دغدغه‌های هر خانواده‌ی ایرانی است. در این بین فرهنگیان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هزینه‌های بالای درمانی تمرکز زندگی آنان را به هم ریخته است و بر این اساس بسیاری از آن‌ها درگیر این هزینه‌ها هستند.

از سال ۱۳۸۰ وزارت آموزش و پرورش طی قراردادی با بیمه دانا، عنوان «بیمه تکمیلی» را وارد ادبیات درمانی آموزش و پرورش کرد. این خدمات با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های رایج، درحد بسیار خوبی ارائه می‌گردید تا این که از سال ۱۳۸۹ با ارتقای تعهدات از بیمه تکمیلی به بیمه طلایی تغییر نام یافت و در زمان تصدی وزارت جناب حاج بابایی، که دوران طلایی بیمه طلایی فرهنگیان بود، هولوگرام‌های طلایی رنگ بیمه ایران روی دفترچه‌های درمانی نصب شد، اما دیری نپایید که به مرور خدمات و پوشش‌ها کاهش یافت.

در سال ۱۳۹۴ با بهانه‌هایی نظیر افزایش حق بیمه و کاهش سقف پوشش‌ها، قرارداد با بیمه ایران لغو و ناگهان بحث بیمه آتیه‌سازان پیش آمد. شرکتی که یک صندوق بود و شرکت بیمه نبود. قراردادی تحت عنوان بیمه طلایی فرهنگیان در چهار سطح با شرکت آتیه‌سازان حافظ منعقد گردید. بعد از آن تا کنون هر سال شاهد افزایش تعرفه‌ی بیمه و کاهش تعهدات شرکت آتیه‌سازان حافظ شده‌ایم، تا جایی که نارضایتی اکثریت قریب به اتفاق فرهنگیان را در بر داشته است و به همین دلیل بسیاری از فرهنگیان از تمدید قرارداد امتناع نموده‌اند.

عمده‌ی مشکلات فرهنگیان شاغل و بازنشسته با شرکت آتیه‌سازان حافظ بدین شرح است:

۱. عدم پوشش‌های هدفمند و کارآمد برای فرهنگیان و تفاوت پوشش‌ها برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته با تعرفه‌های متفاوت

۲. حذف پوشش خدمات دندانپزشکی؛ درحالیکه عمده‌ی هزینه‌های درمانی فرهنگیان در این حوزه صرف می‌شود.

۳. عدم افزایش پوشش‌ها؛ با اینکه هزینه‌ی عینک در سال ۱۳۸۹ مبلغ پنجاه هزار تومان بوده، این مبلغ علیرغم افزایش چند برابری حق بیمه‌ها و گران‌تر شدن قابل توجه عینک تا به امروز فقط بیست هزار تومان افزایش داشته و به هفتاد هزار تومان رسیده است.

۴. عدم پرداخت به موقع خسارت‌ها؛ طی توافقی که با شرکت آتیه‌سازان حافظ صورت گرفته بود، شرکت متعهد شد حداکثر ظرف ده روز خسارت‌ها را پرداخت نماید که متأسفانه پرداخت خسارت‌ها بعضاً تا شش ماه و بیشتر هم طول می‌کشد و از سوی دیگر با انواع لطائف الحیل افراد را ملزم به تهیه و ارائه‌ی مدارک و کپی و کاغذ بازی‌های جانفرسا نموده که بعضاً افراد خودبه‌خود دلسرد شده و عطای دریافت حق خود را به لقایش می‌بخشند. حدود دو سال است که مسئولین شرکت آتیه‌سازان حافظ توپ دیر پرداخت شدن خسارت‌ها را در زمین آموزش و پرورش انداخته‌اند.

۵. دریافت حق بیمه نسبتاً بالا به نسبت تعهدات و پوشش‌های اعلام شده؛ ممکن است نمایندگان شرکت آتیه‌سازان حافظ اعلام کنند که بسیاری از تعهدات را بدون سقف گذاشته‌اند. این یک مغلطه و فریب بزرگ است. برای مثال در شرکت‌های بیمه سقف جراحی‌ها دویست میلیون ریال است و معمولاً کمتر پیش می‌آید که یک جراحی بالاتر از این سقف هزینه داشته باشد، پس ادعای بدون سقف بودن جراحی‌ها بی معنی و نوعی فریب است. و یا در مورد داروها، فقط داروهای تحت پوشش بیمه پایه را پرداخت می‌کنند و با توجه به این که بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه پایه نیستند، عملاً و علناً مبلغی پرداخت نمی‌گردد و فقط منتی بر سر فرهنگیان است.

۶. فرانشیز بالا؛ متأسفانه دو سالی می‌شود که شرکت آتیه‌سازان حافظ با سواستفاده از نجابت فرهنگیان اقدام به افزایش فرانشیز تا حد سی درصد نموده است. یعنی شرکت آتیه‌سازان حافظ عملاً به جای ۷۵۰ هزار ریال طرح الف، مبلغ ۹۷۵ هزار ریال و به جای ۴۶۰ هزار ریال طرح ب، نزدیک به ۶۰۰ هزار ریال حق بیمه از فرهنگیان کسر می‌کند. درحالیکه با این تعرفه می‌توان بهترین پوشش‌ها را خریداری کرد.

۷. فریب دیگر، اجرای طرح الف و ب؛ در مصاحبه‌ای که آقای فرشید سیاری، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، در تاریخ سوم خرداد ۱۳۹۵ انجام دادند ابراز نمودند که به دلیل افزایش هزینه‌ها و تعرفه‌های شرکت‌های بیمه، ما با شرکت آتیه‌سازان حافظ قراردادی منعقد کردیم تا بیمه طلایی به صورت صندوقی اداره شود، یعنی ابراز داشتند که روش صندوقی بهتر است، اما بعد از گذشت سه سال دو تعرفه با اسم طرح الف، بیمه تکمیلی درمان به روش بیمه‌گری و طرح ب، بیمه تکمیلی به روش صندوق درمان، به فرهنگیان ارائه دادند که نسبت به تعرفه‌ی سایر شرکت‌های بیمه فوق العاده بالا و بی‌کیفیت محسوب می‌شود.

۸. لغو قرارداد با مراکز درمانی؛ متأسفانه علی‌رغم ادعاهای مسئولین در بخشنامه‌ی صادره دوازدهم دی ماه ۹۸، شرکت آتیه‌سازان حافظ قرارداد خود را با مراکز درمانی و خدمات پاراکلینیک و بیمارستان‌ها لغو کرده و فرهنگیان باید هزینه را پرداخت نمایند و بعد از حداقل شش ماه، حداکثر هفتاد درصد هزینه‌ها را دریافت نمایند. جالب این‌جاست که حتی شوربختانه درمانگاه‌های فرهنگیان هم از پذیرش بیمه آتیه‌سازان خودداری می‌کنند و این مثلاً بیمه را به رسمیت نمی‌شناسند و این یعنی هزینه‌های چند برابری برای همکاران.

۹. عدم آنلاین بودن مراکز طرف قرارداد؛ قبل از این هم که با مراکز معدودی طرف قرارداد بود، فرهنگیان علاوه بر رنج بیماری و در ناخوشی باید دفترچه و کارت ملی به دست، دنبال مراکز کپی باشند و با ارائه‌ی کپی و اصل دفترچه خدماتی را دریافت می‌کردند، درحالیکه بیشتر شرکت‌های بیمه آنلاین (برخط) کدملی را چک کرده و خدمات را ارائه می‌دهند.

۱۰. تمدید خودکار قرارداد با بیمه آتیه‌سازان؛ متأسفانه وزارت آموزش و پرورش چندین سال است بدون در نظر گرفتن نظرات فرهنگیان به طور اتوماتیک قرارداد بیمه طلایی را هر ساله تمدید می‌کند. این کار اجحاف بزرگی در حق فرهنگیان است.

۱۱. عدم وجود حق انتخاب برای فرهنگیان؛ وزارت آموزش و پرورش هیچ گزینه‌ای برای فرهنگیان قرار نداده است. این وزارتخانه با انعقاد قراردادی یک طرفه با شرکت آتیه‌سازان حافظ برای یک میلیون فرهنگی و بیش از چهار میلیون افراد تحت تکفل ایشان تصمیم‌گیری می‌کند و همین تصمیم‌گیری‌های خودسرانه و تا حدی منفعت‌طلبانه موجب شده است که افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی فرهنگیان از بیش از چهار میلیون نفر در زمان بیمه طلایی به کمتر از یک و نیم میلیون نفر برسند. روشی که متصدیان وزارتخانه آموزش و پرورش پیش گرفته‌اند «یا این یا هیچ» است و هر کسی پوشش‌های شرکت آتیه‌سازان حافظ را قبول نداشته باشد، هیچ گزینه‌ی دیگری نداشته و این مصداق بارز اجحاف در حق خانواده‌ی بزرگ فرهنگیان است.

۱۲. مبهم بودن سود صندوق؛ همانطور که اعلام شد، دریافت حق بیمه فرهنگیان برای شرکت آتیه‌سازان حافظ به صورت صندوقی اداره می‌شود و حدود پنج سال است که این رویه ادامه دارد. در یک صندوق دو حالت پیش می‌آید: یا صندوق سود می‌کند و یا زیان. با حجم عظیم پولی که به صندوق واریز می‌شود، (با توجه به آمار یک و نیم میلیون نفری فرهنگیان و افراد تحت تکفل، ماهیانه حداقل هشتاد میلیارد تومان به حساب صندوق واریز می‌شود که با توجه به عدم پرداخت به موقع خسارت‌ها، سود بالایی به آن تعلق می‌گیرد.) حال جا دارد مسئولین مربوطه اعلام کنند که؛ نخست این صندوق سودده است یا زیان‌ده؟ و اگر زیان و ضرر، که علت و درصد زیان را اعلام کنند و بگویند کسری را چگونه و از چه منابعی تأمین می‌کنند؟ و اگر سودده است، که قطعاً همین گونه است، این سود هنگفت در کجا و چگونه هزینه می‌شود و تا کنون چه شده است؟

۱۳. بیمه تکمیلی و نه طلایی؛ همانطور که معاون محترم وزیر اعلام کردند، خدمات شرکت آتیه‌سازان حافظ در قالب بیمه تکمیلی است، که شرکت‌های بیمه با هزینه کمتری ارائه می‌دهند و اطلاق بیمه طلایی یک فریب دیگر است.

۱۴. عدم رعایت حقوق بازنشستگان؛ جای تأسف دارد که این شرکت تعرفه‌های بالاتری از بازنشستگان دریافت می‌کند و خدمات کمتری ارائه می‌دهد تا جایی که برخی پوشش‌ها را هم کاهش داده و یا حذف نموده است.

۱۵. اجحاف مضاعف در حق فرهنگیان؛ شرکت آتیه‌سازان حافظ هم اکنون به حدود پنج میلیون بیمه شده خدمات تکمیلی ارائه می‌دهد که از این بین فقط فرهنگیان ناراضی هستند. باید مشخص شود این اجحاف از سمت چه کسی اعمال می‌شود، شرکت آتیه‌سازان حافظ یا مسئولین آموزش و پرورش.

و اما راهکارهای پیشنهادی؛ ما خانواده‌ی بزرگ فرهنگیان شاغل و بازنشسته خواستاریم تا پایان شهریور ماه متصدیان امر موارد زیر را اصلاح نمایند:

۱. اصلاح پوشش‌های بیمه‌ای و ارتقای آن به طلایی با همین تعرفه و ارائه‌ی خدمات مطلوب همانند دیگر شرکت‌های معتبر

۲. انعقاد قرارداد با مراکز درمانی معتبر و تسویه حساب به موقع با آنان جهت دریافت خدمات بهتر برای افراد تحت پوشش

۳. ارائه‌ی خدمات دندانپزشکی و افزایش تعهدات عینک

۴. ارائه‌ی بیلان کاری به فرهنگیان و مشخص کردن درصد سود و زیان به این صورت که اگر صندوق زیان‌ده است، این زیان از چه منبعی جبران می‌شود و اگر سودده است، که قطعاً همین گونه است، این سود کجا هزینه می‌شود؟

۵. برگشت سود سالانه حق بیمه پرداختی فرهنگیان به حساب آن‌ها، با توجه به اداره شدن بیمه تکمیلی به صورت صندوق درمان

۶. یکسان‌سازی پوشش درمانی بازنشستگان و شاغلین

در غیر این صورت، جامعه‌ی بزرگ فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی این حق را دارد که قرارداد خود را با شرکت آتیه‌سازان حافظ به طور یکسره فسخ نماید و خسارات وارده را اخذ کند.

همچنین ناگفته نماند که ما در حال رایزنی با شرکت‌های مختلف بیمه هستیم و در صورتی که شرکت آتیه‌سازان حافظ پوشش‌های خود را ارتقا و تعرفه را کاهش ندهد، پس از لغو قرارداد با این شرکت، با شرکت بیمه‌ای که تعهدات و پوشش‌های مطلوب‌تری ارائه دهد قرارداد منعقد خواهیم نمود.

با سپاس

خانواده‌ی بزرگ فرهنگیان شاغل و بازنشسته

 

برای حضور در این کارزار بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.karzar.net/medu-staff-insurance

 

انتهای پیام/

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری آوای فرهنگی

دیدگاه کاربران (۲۰ دیدگاه)

    1. از بیمه و خدماتش راضی نیستیم بخصوص که افراد بیمه شده تحت سر پرست بیمه از نوع دوم هستند که هیچ امکاناتی تعلق نمیگیرد

  1. راضی نیستم هزینه های دارویی را پرداخت نمی‌کند و خیلی دیر پرداخت می کند فاکتور های ویزیت درمانگاه ها را نمی‌دهد.

  2. من هم راضی نیستم هیچ خدماتی ندارد تمام آزمایشگاهها اشغو قرار داد کردن نه دندون داره فقط آمبولانس داره که اگه خیلی خوش شانس باشیم اونروز یه آمبولانس سالم باشه که ما رو تا قبرستون بره

  3. راضی نیستیم بیمه تکمیلی بسیار ضعیف عمل میکند در قرارداد جدید اگر به همین منوال باشد کلا انصراف میدهیم

  4. با سلام ..هیچ امکاناتی تعلق نمیگیرد ..بخصوص دندانپزشکی ..با این اوضاع بد اقتصادی فکری بحال معلمان بکنید

  5. واقعا متاسفم که اینگونه و با شرایط اقتصادی بدجامعه هیچ امکاناتی به ما تعلق نمیگیرد در کشورهای دیگه حداقل همه چی رو مقایسه میکنین ما معلمین رو هم مقایسه کنین خواهشا تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید