آوای فرهنگی – پس از آن که وزیر آموزش و پرورش خبر از حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای ورود به پایه هفتم خبر داد واکنش های متفاوتی از سوی مسئولین، دانش آموزان و خانواده ها در فضای مجازی منتشر شد…
به گزارش پایگاه خبری آوای فرهنگی ، خبرگزاری دانشجو درگزارشی نوشت:سمپاد خبرساز شد. مدتها قبل زمزمه حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی از چرخه آموزشی کشور سر زبانها بود. تا اینکه وزیر آموزش و پرورش از حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای ورود به پایه هفتم و ممنوعیت برگزاری هر نوع آزمون و تجویز کتابهای کمکآموزشی در دوره ابتدایی خبر داد.
مدافعان طرح حذف چه میگویند؟
چندی پیش فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره احتمال حذف آزمون مدارس سمپاد برای ورود به پایه هفتم اظهار کرده بود: در آسیبزا بودن آزمونهای مدارس سمپاد هیچ تردیدی وجود ندارد و همه میدانیم که این آزمونها برای دانشآموزان آسیبزاست، اما واقعیت این است وقتی مجموعهای را بیش از حد بسط میدهیم و تقاضای عمومی ایجاد میشود راه دیگری برای گزینش وجود ندارد.
فاطمه مهاجرانی خاطرنشان کرد: هماکنون جمعیت دانشآموزان تیزهوش ۱۴۰ هزار نفر است، مگر یک جامعه چقدر تیزهوش دارد؟ بسیاری از دانشآموزان با سیستم دوپینگی وارد این مدارس میشوند و در حقیقت سطح هوش آنها متوسط به بالاست که از مدارس دولتی جدا میشوند.
از سویی پس از انتشار این خبر، جمعی از دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی، دانش آموزان مدارس سمپاد و فارغ التحصیلان این مدارس به همراه جمعی از والدین دانش آموزان در مقابل ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را نسبت به مصوبه اخیر وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و زمزمههای حذف مدارس سمپاد خواهد شد، اعلام کردند.
تجمع کنندگان در اکثر نوشتههایی که همراه خود داشتند به بحث عدالت اجتماعی، ایجاد رانت برای مدارس غیرانتفاعی در صورت حذف مدارس سمپاد و اهمیت نخبه پروری توسط مدارس سمپاد اشاره داشتند.
کاربران شبکههای اجتماعی نیز به سرعت به این طرح پرداختند. در میان کاربران نیز بر سر درست یا غلط بودن اجرای این مصوبه دودستگی بود. اما بیشتر کاربران هدف از اجرای مصوبه را بیش از آنکه کمک به اصلاح سیستم آموزشی باشد، کمکی به مافیای آموزش و دلالان خفته در برخی مدارس غیرانتفاعی میدانستند.
امین انوری در موافقت با مصوبه نوشت: اقا جان سرانه مطالعه ٣ دقیقه ست. تا الان با #سمپاد ٣ دقیقه بوده. از الان بدون اون. صرفا با «حلوا حلوا گفتن» و چسباندن یک «برند» به گروهى نمیتونین ازشون انسانهایى «خاص» و «موفق» بسازین. غیر از «خاطرهبازى» بگین خروجى این برند چى بوده که الان به خطر افتاده؟ «موفقیت»تون کو؟ کجاست؟
اما یکی از کاربران، سمپاد را از نمونههای برقراری عدالت آموزشی دانست و نوشت: #سمپاد قطعا مشکلاتی داشته و داره یکیش همین فرهنگ توجه عمده به ریاضی و رشتههای علوم پایه، اما منصف باشیم همین مدارس امکان تحصیلات ویژه، اما رایگان رو برای قشری فراهم کردن که تنها پشتوانشون درسی بود که میخوندن، نه پدری که بتونه شهریههای هنگفت بپردازه.
ریحانه حیدری مدارس سمپاد را تنها راه رسیدن به مدارج بالاتر در رقابت با مدارس پرامکانات تهرانی عنوان کرد و نوشت:، ولی آیا میدونستین تنها جایی که شاید یه امکان و فرصت بده به بچههای پرتلاشتر شهرستان که بتونن با غیرانتفاعیهای ۲۰ ملیونی تهران رقابت کنن همین محیطِ آموزشی خاصه؟
مافیای آموزش پشت پرده حذف سمپاد؟!
«آموزش و پرورش طبقاتی شده است و من واقعاً میترسم از روزی که بهترین دانشگاهها فقط مال فرزندان طبقات بالایی باشد که پول دارند تا آموزش خصوصی را بخرند. مدارس به دو دسته خوب و بد تقسیم شدهاند و عدالت آموزشی واقعاً رعایت نمیشود.»
پاراگراف بالا، سخنان حسن روحانی در کشاکش انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ است. سخنی که منتقدین معتقدند پس از پیروزی رنگ باخت. جایی که رئیسجمهور درمورد خصوصی سازی آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۰ اعتبارات آموزشوپرورش ۱۲ هزار میلیارد بود که در سال ۹۴ اعتبارات ۲ برابر شده و به ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. آموزشوپرورش باید به تدریج و گام به گام از حالت دولتی بودن محض خارج شود. روحانی با اشاره به گزارشهای وزیر مبنی بر اینکه ۱۲ درصد آموزشوپرورش به صورت غیردولتی اداره میشود، تصریح کرد: باید به تدریج این مقدار افزایش یافته و آموزش را خرید خدمت کنیم.
بسیاری از کارشناسان معتقدند، حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی اجرای طرح گام به گام خصوصیسازی آموزش و پرورش به نفع قشر مرفه و مدارس غیردولتی است. ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش و پرورش درمورد پشت پرده این طرح و شواهد و قرائنی وجود دارد که حذف مدارس سمپاد برای تقویت مدارس غیردولتی صورت میگیرد، ادامه داد: خانوادههایی که به دنبال تقویت فرزندان خود هستند با حذف مدارس سمپاد آنها را به مدارس غیردولتی میفرستند.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: آیا از بین بردن تنوع مدارس تنها با حذف سمپاد اتفاق میافتد و تنها مشکل ما مدارس سمپاد است که با حذف آن ادعا کنیم مشکل تنوع مدارس را حل کردهایم و به عدالت آموزشی نزدیک شدهایم؟
تگرانی رهبرانقلاب از حذف مدارس سمپاد
این در حالی است که مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار با جمعی از نخبگان در مهر ماه سال گذشته تأکید کردند: «من از این مسئله سمپاد – سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان- نگرانم. گزارشهایی که به من میرسد، گزارشهای خرسندکنندهای نیست؛ این سمپاد خیلی مهم است. این کار خیلی مهمی است و آن نکته هم که اشاره کردند که یک تعداد زیادی مدرسه بر اساس این [طرح تأسیس شده]، این متوقف به این است که این سازمان خوب بچرخد و خوب اداره بشود؛ گزارشهایی که به ما میرسد در این جهت، گزارشهای خرسندکنندهای نیست.»
گزارش ۱۰۰ روزه اول دولت یازدهم با تأیید این گمان، مدارس سمپاد را بهعنوان عامل کاهش انگیزه سرمایهگذار بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در آموزشوپرورش معرفی میکند. از سوی دیگر مدارس غیردولتی برای برندسازی از خدمات خود و داغ کردن بازار جذب مشتری نیاز به جذب برترینهای المپیادها و آزمونهای علمی دارند و طبیعی است این دسته دانشآموزان و خانوادههایشان مدارس تیزهوشان را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند و فرصت را از رقبای غیردولتی خود میگیرند و این یعنی مزاحمت برای تحقق اهداف مدارس غیردولتی و فرآیند توسعه خصوصیسازی در آموزشوپرورش که دستگاه تعلیم و تربیت با تمام قوا و با استفاده از حداکثر ظرفیتهای قانونی و اجرایی در جهت رفع این مزاحمت تلاش میکند.
ادیب پیام در صفحه توییترش با ذکر خاطرهای از دوستان سمپادیاش نوشت: چند تا دوست #سمپادی داشتم که خب حتما بچههای با استعدادی بودن. فقط نمیدونم تو اون محیط باهاشون چه میکردن که هرچی گذشت رفتارهای اجتماعیشون عجیبتر شد. از خودبرتربینی گرفته تا ضعف شدید در برقراری ارتباط. طبیعی هم هست؛ شبانهروز بهشون القا میکردن که تافتهی جدابافته هستن!
فرزان فلاحت هم در نقد طرح جدید دولت روحانی خطاب به وزیر نوشت: آقای وزیر! شما در لحظه حساسی هستید، اگر میخواهید آیندگان از شما به عنوان یک وزیر شجاع یاد کنند، جلوی انحلال مدارس دوره اول #سمپاد را بگیرید. اگر میخواهید آزمون و استرس را حذف کنید، راهکار دیگری جایگزین آزمون ورودی کنید. جلوی مافیای مدارس غیرانتفاعی، لطفا بایستید.
طاها بهروزی نیز حذف مدارس سمپاد را خلاف عدالت دانست و گفت: حالا #سمپاد رو جمع کردن و من برعکس خیلی از سمپادیها حرصش رو نمیخورم، ولی یه نکته خیلی خوبی داشت سمپاد و اونم این بود که از هر قشری و با هر شرایطی بودن تو مدرسمون. یاد گرفتم آدما توان مالی و محل زندگیشون نیستن. دیدم که فقیر و غنی هر دو توان درس خوندن دارن!
محمد ملانوروزی هم در این مورد گفت: یادتون هست که تا مدتها به #مریم_میرزاخانی افتخار کردید با حذف #سمپاد مریمها فقط از نسل ثروتمندان خواهند بود و اقشار ضعیف به مدارس عادی با کمترین امکانات محدود میشن!
حذف پذیرش دانشآموز در پایه هفتم مدارس تیزهوشان از سال آینده تحصیلی، آخرین قطعه جورچینی است که تابلوی شام آخر سمپادها را تکمیل میکند. با این کار ورودی تیزهوشان صفر شده و دانشآموزان مشغول به تحصیل در این مدارس به مرور فارغالتحصیل میشوند و چراغ مدارس تیزهوشان قبل از پایان عمر دولت دوازدهم به طور کامل خاموش میشود.
واکنش وزیراسبق آموزش و پرورش به حذف مدارس سمپاد
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی از اقدام وزارت آموزش و پرورش برای حذف مدارس استعدادهای درخشان انتقاد کرد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش مدارس استعدادهای درخشان را اتفاقی مثبت برای پرورش افراد مستعد بدون درنظر گرفتن جایگاه اقتصادی و سیاسی اطرافیانشان توصیف کرد و افزود: اقدام اخیر دولت باعث چنبره قدرتمندان مدرسهدار و خصوصیسازی در این مدارس میشود که چنین اتفاقی اصلا برای کشور مطلوب نخواهد بود.
حاجی بابایی تصریح کرد: توزیع نخبگان در مدارس خصوصی و مدارس صاحبان قدرت با تیر خلاص به مدارس استعدادهای درخشان اتفاقی است که نباید برای کشور رقم بخورد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود:حذف مدارس تیزهوشان پشت پرده حذف آزمون است و باید همگان نسبت به این موضوع حساس باشند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا در تصمیم خود در رابطه با مدارس استعدادهای درخشان تجدیدنظر کند و اعلام کرد که وزیر آموزش و پرورش باید با حضور در مجلس پاسخگو باشد.
انتهای پیام/
حذف مدارس دولتی با اهداف انقلاب و آرمانهای امام و رهبری همخوانی ندارد
با بکاربستن ساختار مناسب در اموز و پورش جامعه را می توان متحول کرد نگرش سیاسی و بی توجهی گماشتن افراد نالایق در رأس مدیریتی نابودی جامعه را به دنبال خواهد داشت مردم باید تمام توجه خود را به آموزش درست فرزندان خود معطوف دارند و این را از مسئولین طلب کنند مدارس باید جایی با نشاط و دارای امکانات ورزشی و تربیتی مناسب باشند