پیشنهاد سردبیر
آخرین خبرها
پربازدید ترینها
آمارگیر سایت
  • کاربران حاضر: 2
  • بازدید امروز: 68,320
  • بازدید دیروز: 137,720
  • بازدید هفته: 1,224,360
کد مطلب : 9105
نظرات : ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند, ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

یادداشت ارسالی شما/چند و چون نظام رتبه بندی معلمان +جدول

آوای فرهنگی:در آموزش و پرورش چه نهادی قرار است صلاحیت علمی مقاله های معلمان را تایید نموده و چگونه می تواند مانع سرقت علمی مقاله ی فرهنگیانی شوند که ممکن است سالها در اجرای آن، عمر خود را سپری کرده باشند!…

پوزن

یادداشت ارسالی شما:چند و چون نظام رتبه بندی معلمان به قلم حمید پوزن کارشناس ارشد ریاضی آموزش و پرورش شهرستان دزفول 

آنچه که تا کنون درباره این نظام رتبه بندی در دنیای مجازی منتشر شده، ناظر به جدول زیر است:

unnamed

اما کلامی درباره چند و چون نظام رتبه بندی معلمان نقد جدول فوق 

(۱)  اولین موردی که در این جدول نگاه ها را سریع به خود جلب می کند، جمله ی داشتن کارت صلاحیت تدریس است! موضوعی که در رابطه با هیچکدام از ارگانهای دیگر سابقه نداشته است! (تا الان شنیده اید یک قاضی کارت صلاحیت قضاوت داشته باشد یا یک مامور انتظامی کارت صلاحیت انجام شغلش را داشته باشد)

اصلا اگر شخصی باشد که مستحق دریافت چنین کارتی نباشد، برای چه در آموزش و پرورش استخدام شده و اصلا کار هسته های گزینش و حراست و نیروی انسانی مناطق آموزش و پرورش و مراکز آموزشی و تربیت معلم ها چیست؟ یعنی آنها وظایف خود را درست انجام نداده و نمی دهند تا افرادی که صلاحیت معلمی را ندارند وارد این شغل شوند و همچنان و در این همه مدت به کار خود ادامه دهند؟!  (یا آنکه احتمالا اهرمی سیاسی برای کنترل معلمین در مقاصد سیاسی دولتهاست!!!)

(۲)  مطلب بعدی در مورد آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان است که در این سه یا چهار سال اخیر و بعد از اجرای ناقص نظام پرداخت هماهنگ حقوق، سرعت برگزاری آنها نه تنها از لاک پشت، که از حلزون و هر موجود دیگری کندتر شده است! و مشخص نیست فرهنگیانی که دارای ساعات ضمن خدمت نیستند (به هر علتی) یا همکاران جدید الورود، چگونه می توانند آن مقدار مورد نیاز ضمن خدمت را کسب کنند؟

(۳)  یکی دیگر از موارد مطرح شده، انجام آزمون های دوره ای هر ساله ، برای احراز شایستگی های علمی همکاران است، و فرهنگیان باید در هر سه و یا در دو آزمون متوالی، نمره ی ارزشیابی خاصی را کسب کنند؛ که ضمن توهین به مقام علمی همکاران، موارد زیر درباره ی آن مطرح است:

الف) تا الان کدام ارگان اجرایی یا آموزشی دیگری در این مملکت برای ارتقای کارمندان خود، چنین برنامه ای را قرار داده تا آموزش و پرورش دومی آن باشد؟

ب) چه کسانی یا ارگانی مسئولیت اجرا و داوری آن آزمون را به عهده دارد؟ آیا خود آنها صلاحیت ارزشیابی را دارند؟ صحت و استاندارد بودن آزمون را چه کسانی تایید می کنند؟

ج) چه کسانی سلامت آزمون را تایید می کنند؟ (همه می دانیم که کنکور سراسری با آن همه سخت گیری ها و مراقبت ها، دارای رخنه ها و سوء استفاده هایی است که چند سال پیش، یک مورد آن کاملا رسانه ای شد و خیلی موارد را هم سرپوش گذاشته اند!) اگر در این آزمون، در مورد اشخاصی به عمد یا سهوا، ظلمی صورت بگیرد، چگونه این مورد تشخیص داده می شود و همچنین در پاسخ به اعتراضات همکاران،(تا اقناع او) چه پیش بینی هایی صورت گرفته است و یا اصلا چنین موردی را در نظر می گیرند؟

د) وزارت آموزش و پرورش با آن همه نیازهای مالی که دارد، چگونه می تواند هزینه های ناشی از اتجام این آزمون ها را تحمل کند؟

ه) همه می دانیم که با بوجود آمدن کنکور و یک آزمون، بلافاصله افراد سود جو و فرصت طلب به بهانه های مختلف در این عرصه ها وارد شده و به هر طریقی شروع به چپاول افراد ساده دل ولی درمانده می کنند که در مورد این مطلب، چه تمهیداتی صورت گرفته!

(۴)   مورد بعدی در جدول بالا، مربوط به تعداد ارائه ی مقاله، کتاب و یا انجام کار پژوهشی توسط یک همکار فرهنگی است. سوال این است : قطعا انجام کارهای پژوهشی و ارائه مقاله و تالیف کتاب، دارای هزینه های زیادی است ( و بسیار محتمل است که با اجرای این نظام و مطلع شدن اشخاص دخیل در حوزه نشر و چاپ و … و نیازمندی معلمان برای چاپ کتاب، برای کسب رتبه های مورد نیاز خود، هزینه های مربوطه بطور چشمگیری بالا برده شوند!) این هزینه ها را چه کسی یا نهادی پرداخت خواهد کرد؟

در دانشگاهها، واحد های پژوهشی دانشگاهها، این هزینه ها را متقبل شده و حتی مبالغی را هم بعنوان حق الزحمه به اساتید محترم، پرداخت می کنند؛ آیا آموزش و پرورش هم چنین خواهد کرد یا خود را کنار می کشد و کل بار مالی این موارد را بر شانه های فرهنگیان قرار می دهد؟

مطلب دیگری که اینجا مورد بحث است، تایید مقاله ها و موضوع سرقت های علمی مربوطه است:

در دانشگاه، مقاله ی هر استاد توسط گروه مربوطه تایید و پس از تاییدیه از دانشکده، به واحد های پژوهشی سپرده شده و در صورت تایید، کار انتشار مقاله آغاز می شود و لذا احتمال سرقت علمی بسیار کاهش می یابد ولی با این حال، بارها موضوع و متون مقاله های اساتید توسط دیگران سرقت شده است! در آموزش و پرورش چه نهادی قرار است صلاحیت علمی مقاله های معلمان را تایید نموده و چگونه می تواند مانع سرقت علمی مقاله ی فرهنگیانی شوند که ممکن است سالها در اجرای آن، عمر خود را سپری کرده باشند! (واضح است که در این مورد، سرقت های علمی به تعداد بسیار زیاد، دور از ذهن نیست!)

نتیجه گیری:  در آخر بنده، فکر می کنم آقایانی که چنین طرحی را مطرح کرده اند، (صرف نظر از سوء نیت احتمالی) بدون توجه به گستردگی آموزش و پرورش و وضعیت منابع آن در کشور، الگویی از نظام رتبه بندی موجود در دانشگاه ها و احیانا در نظام های آموزشی  کشورهای دیگر را برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد داده اند که با توجه به کوچکی واحدهای دانشگاهی و منابع بسیار زیاد کشورهای دیگر در حوزه ی آموزش و پرورش، اجرای چنین طرحی با این شرایط، تقریبا غیر ممکن و محتوم به شکست بوده و شکستی دیگر بر شکست های آموزشی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، اضافه کرده که انصافا مستحق اینچنین شکست های ناشیانه ای نیست.

امیدوارم مسئولین دست اندرکار، به خود بیایند و با دیدن واقعیت ها ، سعی در اجرای طرح هایی را داشته باشند که قبلا بستر اجرای آن فراهم و قابلیت انجام را داشته باشد.

انتهای پیام/

آخرین اخبار و تحلیل ها حوزه آموزش و پرورش را همراه شوید با کانال تلگرام پایگاه خبری آوای فرهنگی
https://telegram.me/avayefarhangi

مطالب ارزشمند خود را به آوای فرهنگی ارسال کنید: avayefarhanginews@gmail.com

۲۱ نظر



  1. بنظر من فرهنگیان محترم باید دولت و مجلس رو متقاعد کنند که حقوقشان رو مستقیم به صورت درصدی افزایش دهد (هرسال ۳۰درصد)نا با اجرای نظام رتبه بندی معلمان که سرشار از اما و اگر می باشد. ۹۰درصد فرهنگیان تا پایان دوره خدمتشان حداکثرتوانایی کسب رتبه استادمعلم رو دارند


  2. منظورم استادیار معلم هست


  3. همکار گرامی!این آدما دارن مثل سالهای گذشته ما رو با این چرندیات سر کار میذارن!………… کارت صلاحیت دارد؟چن تا مقاله وتألیف درست نه کپی پیست ،دارد؟مگه کسی که تو نان شبش مونده فکرش کار می کند!چرا وزارت بهداشت مقاله و رمان……….نمی خواد؟………………………


  4. باور کنید الکیه. سر کاریه.آب روی آتیشه
    میخان توپ رو بندازید زمین معلمها بگن شمارا عرضه ندارید حقوقتان و بالا ببرید وگرنه ما راهشو گذاشتیم.


  5. بسیار زیبا بود اینکه این همه شرایط و ضوابط تعیین کردن فقط به خاطر اینه که معلم رو گناهکار نشون بدن و بگن چون شرایطو نداره پس شامل اون نمیشه ولی اینو بگم که سراسر این بخشنامه توهین به معلم و فرهنگیاست و در اخر اینو میگن که اینا میخوان معلما رو به بی سوادی و نادانی محکوم کنند.
    و من الله توفیق


  6. این چرندیات را چرا برای افزایش حقوق سایر وزارتخانه ها نخواستید؟ این سیاه بازی ها دیگه کافیه!!! با این طرح رتبه بندی میخواهند ما را پی نخود سیاه بفرستند!!!
    ………………………………


  7. اگر واقعا اینطور باشه اولا که هیچکدوم از رتبه مربی معلم بالاتر نمیرویم ،ثانیابا چه رویی ادعا می کنند که این طرح باعث تحول در معیشت ومنزلت آنان خواهد شد.دلیلش واضح است کهدف آرام کردن معلمانه.


  8. زیر یک درصد معلم ها کتاب نوشته اند. یعنی هزار نفری هفت هشت نفر. تازه اونم تخصصی نیست. بعضا شعر و ادبیات و اینهاست. مقاله علمی تایید شده کمتر هم هست. ساعت ضمن خدمت هم که یکمرتبه سایت ضمن خدمت خوابید. من خودم ظرف یک سال ۱۵۰ ساعت ساعت پاس کردم ولی الان چهار ماهه هیچ دوره ای ارائه نشده. دوره های حضوری هم در حد ده دوازده ساعت. دیگه از بیست سال سابقه هم که رد شدی این طرح اصلا به دردت نمی خوره.


  9. همش کشکه… فقط دور زدن معلمان است از خواسته اصلیشان


  10. این هم دلیل دیگری برای عدم پرداخت است
    مگر نظام هماهنگ پرداخت حقوق نبود که برای معلم جماعت اجرا نشد
    مگر قانون خدمات کشوری نبود که برای معلمان با دلایل واهی اجرا نشد
    مگر قانون سند تحل بنیادین که به چهار گروه پایه ارشد خبره و عالی وجود ندارد
    حالا راهی دیگر برای سرکار گذاشتن معلم و پرداخت نکردن ووعده های توخای چرا افزایش حقوق یک فوق لیسانس با سایر ادارات و دانشگاهها با عنوان حق علمی پرداخت نمی شود
    ما خسته شدیم از دروغ


  11. شما نباید با طرحی که ۴ سال حرفش است و به نظر عادلانه میاد از ریشه مخالفت کنید.
    بهترین شیوه این هستش که در مورد کیفیت اون بحث کنید.
    تنها طرحی که به درد اموزش و پرورش میخوره، طرحی مشابه با اموزش عالی است.
    همکار محترم شما باید بدونید که شغل شما به هیچ وجه با کامندان دیگه قابل مقایسه نیست.


  12. بنظر من باید برای ۵ سال افزایش در صدی حقوق رو برای فرهنگیان بازنشسته و شا غل حد اقل ۳۰ درصد در سال قرار بدن …ودر صورت بالا رفتن دوباره قیمت ها باید مصوب بشه که این ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد قابل افزایش باشه ..و بودجه اموزش و پرورش هر سال حداقل ۵ هزار میلیارد افرازیش داشته باشه …فقط با این شکل وضع معیشت معلمان به حد متوسط به بالا میرسه و از حالت بخور و نمیر به حالت کمی قابل تحمل ارتقا پیدا میکنه


  13. من خودم معلمم و موافق این طرحم البته در مورد آزمون تخصصی و کارت صلاحیت اگه از دیده ی انصاف نگاه کنیم بعضی از همکاران فقط نام معلمی و یدک میکشن


  14. هیچ کس مظلومیت معلم را در بین کارمندای دولت نداره.فقط توکلتون به خدا باشه .این شعارها همش طبل تو خالیه توجه نکنید .من ۱۵ ساله گوشم از این حرفا پره .فقط دارم واسه وجدانم کار میکنم ،اون هم اگه ازمون نگیرنش!!


  15. درود
    با تشکر از نویسنده این مطلب واقعا با درایت و نسبتا کامل نوشته شده است و درصدی باقیمانده نیز تا نهائی شدن و انجام آن بروز خواهد کرد اما عمده مطلب آن همین سخنان و گرفتاری ها است ؟دوستان هم مطالبشان و نظراتشان ارزشمند است .ممنون از همه شما .ای کاش سایت به این مهمی و دارای بازدید کننده فراوان مورد توجه مجریان در وزارتخانه قرار میگرفت !


  16. درود
    اما این قانون هنوز اما و اگر هائی دارد که اگر دروغ نباشد تا پایان سال معایبش هویدا خواهد شد .دوستان موردی از ارتقاء منزلت معلم را بررسی می کنم ؟
    مدتی اعلام شد که وام ۵ میلیونی با کارمزد کم بزودی در آموزش و پرورش اعطا می شود و معلمان با حضور در اداره تعاون مناطق نسبت به تکمیل فرم و امضاء آن اقدام نمایند ولازم نیست به بانک های عامل مراجعه کنند ؟! اما مدتی بعد وام دوازده درصد سود و تکمیل فرم های کذائی و متعدد بانک برروی میز گذاشته شد ؟ مدتی بعد اعلام شد به منظور اعطا تسهیلات و باز هم احترام به منزلت معلم فاکتور و پیش پرداخت حذف شد ؟در همین سایت می توان بایگانی موارد را یافت .اما معلمان بیچاره و بخت برگشته – با عذر خواهی از معلمان عزیز – هنگام مراجعه با دفعات مکرر مبنی بر اخذ استعلام و تائید ضامن و معطلی هفته ها در بانک هر روز معضلی را بر اخذ الین نوع وام مشاهده می کنند .و پیش پرداخت های متفاوت از پانصد هزار تومان تا یک میلیون و دویست هزار تومان در سطح استان ما عمل شده و می شود و معلم جماعت هم با نظر به اینکه قانون بانک هاست در همه این مراحل کوتاه آمده و با احساس نیاز بر این نوع وام می نگرد ! حال ببینید یک منزلت و جایگاه که بالغ بر نهصد و نود و چهار هزار تومان سود می پردازد اینچنین است و خود بخوانید حدیث مجمل از این داستان کوتاه .
    بله دوستان من همه شما می دانید و بر همگان روشن و پر واضح است که اعتبار نیست ؟ اعتبار نیست ! شما اعتبار بیاورید ببینید که وزیر محترم آیا می پردازد یا خیر ؟مجلس و دولت که مقصر نیستند شما ادعای فرهنگ سازی جامعه دارید اما خود توان نوشتن دو خط و تالیف را ندارید ؟ تالیفات شما هم بمدت چندین سال در کمیته بررسی ارشاد باید خاک بخورد والا که از رتبه بندی خبری نیست .
    دوستان من مجریان مناطق ما نیز اصلا توان اداره امور و دفاع از حق معلمان را ندارند و دلیل مدعای من هم همین وام مذکور است .توان درک و حل را ندارند .


  17. من نمیدانم چرا مسولین معلمان را مسخره کرده اند افزایش حقوق معلمان مانند سایر کارمندان محترم بدون سروصدا ورسانه ای کردن متواند در عرض چند دقیقه افزایش پیدا کند ……. سی وچند سال است انتظار …….دیگه بسه ……. این بار هم رتبه بندی مانند اینه که به بچه ات میگی اگه در امتحان قبول بشی برات دوچرخه میخرم……………به خدا قسم دیگه خسته شده ایم .


  18. درود بر معلم های ساده دل و بی ریای ایران زمین
    من یک سوال برام پیش اومده گفتم بپرسم شاید یکی از دوستان جوابشو بدونه و ما رو هم روشن کنه.
    آقا چرا هر وقت صحبت از افزایش حقوق معلما میشه مسئولین میگن بودجه نداریم ،اعتبار نداریم و از این جور حرفا .اما درست یک روز بعد از اعتراض سکوت معلم ها که معاون پرورشی وزیر جناب آقای کفاش اسمشو ،از زیر کار در رفتن گذاشت یک بخشنامه ابلاغ میشه که حقوق (به عنوان فوقالعاده ی ویژه)کارمندای ستادی نهاد هایی که مستقیما زیر نظر رییس جمهورن تا سقف ۳۵
    درصد افزایش پیدا می کنه و از اول اسفند هم اجرا میشه.که یک عده از این کارمند ها هم کارمندای بانک هستند و حقوقشون تا سقف ۸۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.


  19. معلمان یزدی امروز در مقابل استانداری مرکز استان و در مقابل فرمانداریهای شهرستانها اعتصاب ۴ ساعته کردند.


  20. نظام رتبه بندی تصویب شد انهم به سخیف ترین شکل . رتبه یک ۱۵درصد رتبه دو ۲۵درصد رتبهسه ۳۵رتبه چهار ۵۰درصد حق شغل که رقم ناچیزی میشه تازه رتبه ۴باشی با مدرک دکترا و کلی مقاله و کتاب و ازمون علمی به افزایش ۸۰۰تومنی بانکیا اونم اینور سالشون نمی رسیم
    واقعا چی فرض کردن معلما رو


  21. هدف ایجاد تفرقه بین معلماست وگرنه کی به فکر معیشت و مشکلاتشونه

آموزشگاه سرآمد

تلگرام آوای فرهنگی

عریضه

آوای فرهنگی

تبلیغ اصغری

خبرنگارافتخاری آوای فرهنگی

ویدیوهای آوای فرهنگی - آپارات

آوای فرهنگی

وبلاگ-کد لوگو و بنر

عریضه

knhd tvik



<!-- start logo cod off http://avayefarhangi.ir --><p align=

آوای فرهنگی

فیش حقوق فرهنگیان

فیش حقوقی فرهنگیان بازنشسته

آوای فرهنگی