پیشنهاد سردبیر
آخرین خبرها
پربازدید ترینها
آمارگیر سایت
  • کاربران حاضر: 0
  • بازدید امروز: 68,680
  • بازدید دیروز: 137,720
  • بازدید هفته: 1,224,720
کد مطلب : 10270
نظرات : ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶

یادداشت ارسالی:به بهانه ی هفته ی بزرگداشت مقام معلم/نگاه سطحی به حرفه ی معلمی: سه ماه تابستان تعطیلید و درطول سال هم……..!!

آوای فرهنگی:شاید شما نیز ازطنزپردازان و سایرعزیزان شوخ طبع جوک های زیادی در باره ی تعطیلات تابستانی و یا کم کاربودن معلمان شنیده ویا خوانده اید.اما از نگاه معلمان تیز بین ،متعصب و عاشق معلمی این یک طنز گزنده و خطر ناک است.این نگاه سطحی به حرفه معلمی است البته بخشی از علت های وجود این نگاه سطحی به این حرفه، بر می گردد به خود ما معلمان، هر چه قدر ما کار و شغلمان را جدی بگیریم، قدر و منزلت ان در نزد دیگران با ارزش و قابل احترام خواهد بود…

رجبعلی باقری

یادداشت ارسالی:به بهانه ی هفته ی بزرگداشت مقام معلم /نگاه سطحی به حرفه ی معلمی: سه ماه تابستان تعطیلید و درطول سال هم……..!! به قلم استاد رجبعلی باقری ،پزوهنده فرهنگی از شهرستان گرمه-استان خراسان شمالی

هوالعلیم

کیفیت یا کمیت؟!

شاید شما نیز ازطنزپردازان و سایرعزیزان شوخ طبع جوک های زیادی در باره ی تعطیلات تابستانی و یا کم کاربودن معلمان شنیده ویا خوانده اید.اما از نگاه معلمان تیز بین ،متعصب و عاشق معلمی این یک طنز گزنده و خطر ناک است.این نگاه سطحی به حرفه معلمی است البته بخشی از علت های وجود این نگاه سطحی به این حرفه، بر می گردد به خود ما معلمان، هر چه قدر ما کار و شغلمان را جدی بگیریم، قدر و منزلت ان در نزد دیگران با ارزش و قابل احترام خواهد بود.

شاید نوشتن در باره ی معلمی توسط یک معلم حمل برخودستایی برداشت شود به همین دلیل به مطلبی از جیمز نولان ولینداای.هوور(۱۳۸۸) درکتاب نظارت آموزشی درخصوص اهمیت کار معلمی اشاره می کنم و امیدوارم به سهم خود در تغییر نگاه جامعه گامی برداشته باشم :

((محیط کلاس های درس آکنده از مسایل همزمانی و چند بعدی است که لازمه اش آن است که معلمان در طول روز صد ها تصمیم بسیار جدی و مهم را اتخاذ کنند.وظیفه پیشرفت و توسعه رشد شناختی و عاطفی و روانی حرکتی ۲۵ نفر یا تعداد بیشتری از دانش آموزان به طور همزمان پیچیده است . هیچ آدم حرفه ای با این همه مشتری یا مراجعه کننده به طور همزمان وجود ندارد.به طور مثال فرض را بر این بگیرید که یک پزشک مجبور باشد ۲۵ مریض را به طور همزمان ویزیت کند.برخی از پزشکان که ظاهرا هم به چندین مریض یک زمانی را برای مراجعه و همه را در یک زمان جمع می کنند و در نهایت هر کدام را به نوبت ویزیت می کنند و همزمان نمی توانند همه را باهم ویزیت کنند.تصور کنید که اگر دکتر زمان محدودی داشت مثلا نیم ساعت تا یک ساعت ۲۵ مریض را معاینه کند،حوزه پزشکی و در مانی چه وضعیتی پیدامی کرد.آن موقع می توان انتظار داشت که دکتر نا چار می شود نمونه بر داری بالینی از همه بکند و یک میانگین بگیرد تا به صورت کلی یک روش در ما نی عمومی توصیه کند که حد اکثر علایم بالینی افراد را در نظر بگیردنه همه ان ها را.

هم چنین می توانید تصور کنید که چه وضعی پیش می امدکه اگر یک وکیل دعوی سعی می کرد به طور همزمان در چندین داد گاه و حوزه داد رسی همزمان به چندین پرونده رسیدگی کند ما خودمان هم می دانیم که وکلا اغلب به طور همز مان کار می کنند ولی یکی یکی در دادگاه شرکت می کنند.اگر کار روزانه یک وکیل دعوی شامل رسیدگی به چندین پرونده مختلف به طور همزمان بود آن زمان چنین وضعی پیش می آمد که وکیل مر بوطه ممکن بود مجبور شود در یک جا از یک شاهد بازجویی کند و سپس با عجله خود را به داد گاه بغلی برساند و شاهدی را مورد سئوال و جواب مجدد قرار بدهد که خودش هنگام اظهارات مستقیم فرد حاضر نباشد.

این مثال ها را برای این می آوریم که بخوبی بتوانیم اهمیت مسایلی که یک معلم در طی زندگی حرفه ای رو زانه اش با ان مواجه می شود بهتر درک کنیم .کاری که معلم انجام می دهد خیلی شبیه به پزشکی است که همزمان باید ۲۵ مریض را ویزیت کند و یا وکیلی که به طور همزمان باید به چندین پرونده رسیدگی کند.اگر به این اظهارات شک دارید،وضعیتی را تصور کنید که معلمی یک کلاس ۲۵ نفره (یا بیشتر)با نیاز های ،توانایی ها و استعداد های مختلف ،توجه و علاقه و اشتیاق مختلف دارد.همچنین زمان آموزشی محدودی برای تامین نیاز های انها دارد.آیا به نظر شما آن پزشکی که به طور فرضی از آن اسم بردیم کارش سخت به نظر می رسد یا چنین معلمی؟حالا می توان چنین معلمی را در نظر بگیریم که دریک اتاقی مدام حرکت می کند و راه می رود و پنج (یا بیشتر از ۵ گروه) را مورد بررسی و پایش عملکرد قرار داده که دارند روی یک فعالیت یاد گیری گروهی کارمی کنند.معلم پاسخ گروه الف نسبت به سوالهای ۱ و ۲ را می شنود و سپس به کنار گروه ب می رود و بحث آنها را راجع به سئوالات ۳ و ۴ را می شنود و بدون این که اطلاع داشته آنها چه نظری در مورد سئوال ۱ و ۲ داشتند.این مثال به ما نشان می دهد که کار معلم خیلی شبیه به کار آن وکیلی است که باید یک شاهدی را در داد گاه مورد پرسش مجدد قرار بدهد ،بدون اینکه اعترافات مستقیم آن شاهد را شنیده باشد.

تدریس یک وظیفه و یا کار پیچیده و شخصی است که واقعا سنگین و خارق العاده است.حال تصور کنید که دنیای یک کلاس درس ،جایی که معلم ها در تلاش اند تا بیش از دو جین دانش آموز را تحت تعلیم و تر بیت قرار دهند چه دنیای واقعا پیچیده تری محسوب می شود. ))
هرگز قصد مقایسه با شغل شریف پزشکی رانداشتم اما لازم دیدم یادآور شوم آیا یک پزشک دلسوز بعد ازاینکه نسخه ی بیمار را تجویزکند پیگیر دستور انجام نسخه توسط بیمار هم خواهد بود؟! قطعا نه! چون چنین کاری نه برایش مقدور است و نه آن را جزء وظیفه ی حرفه ای خود می داند. اما کدام معلم را سراغ دارید که پیگیر تکالیف آموزشی و پرورشی دانش آموز خودنباشد؟! هیچ یک از ما از دادن شماره ی تماس خود به اولیا دریغ نمی کنیم ودرطول شبانه روز پاسخگوی سوالات آنان هستیم. اینها جزء ساعت کاری مانیست؟! با وجود این همه نامهربانی و تبعیض در تفاوت پرداخت حقوق ، کم نیستند همکاران بزرگواری که بیشتر وقت خود را در تحقیق وپژوهش و تالیف مقالات وکتب صرف می کنند و شکی نیست اگر به وضعیت معیشتی فرهنگیان در شان و مقام خودشان رسیدگی شود فراوانی محققین فرهنگی بیشتر و سود آن نیز به جامعه برمی گردد.
جان کلام اینکه اولا کمیت را باکیفیت مقایسه نکنید و دوم اینکه به همان لحاظ کمی نیز کارما بیش از این است که متصورید و برای این ادعا برسرکسی منت نداریم وبه آن افتخارمی کنیم..

منبع:
جیمز نولان –لیندا ای.هوور(۱۳۸۸)نظارت اموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم،نظریه و عمل-ترجمه دکتر بیژن عبداللهی-انتشارات آثار معاصر

انتهای پیام/

——————————————————————————————————————————————-

عریضه

۷ نظر



  1. احسنت احسنت
    ولی تاروزی که معلم قدر نمره خود را نداند و دانش آموز صفری را ۲۰ بدهد نتیجه همین است


  2. باعرض سلام وخداقوت، واقعا معرکه بود نوشته های شمانشان ازتلاش وخلوص نیت واندیشه های خوبتان داردومهرومحبت ودلسوزی ستودنی درجمله جمله وسطرسطرآن هویدا بوده ودرمجموع تحسین برانگیز است.


  3. خیلی خوب گفتید.اگر۴ماه هم تعطیل است بخاطر
    روی گل معلم نیست بلکه یک استراحت به کودکان
    داده شده .


  4. واقعاعالی بود٬ضمنا فکر نمیکنم هیچ معلمی نمره صفرو بیست بده!ازطرف دیگه مامعلما برای ضمن خدمتهایی که عصرهاوتابستونا میریم چیزی نمیگیریم….


  5. بسیار عالی بود. ارج و ارزش معلم از نگاه معصومانه بچه ها پیداست .ان هنگام که در بین آنها قدم می زنی و عشق و دوستی و محبت را با آنها به اشتراک می گذاری. قدر دان زحمات معلم دستان پر محبت انهاست و خدایی که در همین نزدیکیست.متشکرم از همکار محترم


  6. کارت عالیه اقای باقری ولی از همه مهم تر اینه که ریس حرف دلمون رو میفهمه همین برا ما بسه


  7. عالی بوداستاد.جامعه فرهنگی ما به افرادروشنفکری چون شما نیازدارد

آموزشگاه سرآمد

تلگرام آوای فرهنگی

عریضه

آوای فرهنگی

تبلیغ اصغری

خبرنگارافتخاری آوای فرهنگی

ویدیوهای آوای فرهنگی - آپارات

آوای فرهنگی

وبلاگ-کد لوگو و بنر

عریضه

knhd tvik



<!-- start logo cod off http://avayefarhangi.ir --><p align=

آوای فرهنگی

فیش حقوق فرهنگیان

فیش حقوقی فرهنگیان بازنشسته

آوای فرهنگی